Google Marketing Live 2019 highlights

Elk jaar presenteert Google haar productinnovaties tijdens het Google Marketing Live event. Zo ook dit jaar!
Dit jaar stond in het teken van onder andere Google Shopping, Smart Bidding en Machine Learning. In dit blog licht ik 3 interessante innovaties van dit jaar uit.


Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Nieuwe Advertentieformaten

Google presenteerde tijdens het event een tweetal nieuwe advertentieformaten. Deze formaten stellen je als adverteerder in staat om op een relevante manier te acteren op het gedrag van je doelgroep.
De twee advertentieformatie die Google introduceerde zijn:

  1. Discovery Ads
  2. Gallery Ads
Discovery Ads

Discovery Ads worden vertoond in de Gmail social, YouTube zoekresultaten, promotie tabs en de Google Discover.
De discovery ads worden ingezet voor een specifieke doelgroep. Om een discovery campagne te starten is er een logo, landingspagina en een afbeelding nodig.

Gallery Ads

De gallery ads zijn een uitbreiding van de zoekresultaten op de eerste positie binnen Google. Met een gallery ad heeft de adverteerder de mogelijkheid om zijn advertentie visueler weer te geven en zo het verhaal van het product beter te kunnen vertellen.
Deze gallery ads bestaan uit 4 tot 8 afbeeldingen waar gebruikers doorheen kunnen swipen.
Deze ads worden afgerekend op CPC basis of als de gebruiker naar de derde foto swipet.
De gallery ads zijn alleen beschikbaar op een mobiel apparaat.

Gallery Ad

Redesign van Google Shopping

Google Shopping redesign

In de loop van 2019 wordt het redesign van Google Shopping verwacht. Dit design is erop gericht om de potentiële koper nog beter van dienst te kunnen zijn in zijn behoefte.
In het redesign maakt Google het mogelijk om het product van jouw keuze direct te kopen en af te rekenen zonder dat je daarvoor naar de website van de aanbieder wordt gestuurd (al blijft dit wel mogelijk).

wordt het redesign van Google Shopping verwacht. Dit design is erop gericht om de potentiële koper nog beter van dienst te kunnen zijn in zijn behoefte.
In het redesign maakt Google het mogelijk om het product van jouw keuze direct te kopen en af te rekenen zonder dat je daarvoor naar de website van de aanbieder wordt gestuurd (al blijft dit wel mogelijk).

Bumper Machine

Wie kent de bumper ads op Google niet? Bumper ads zijn korte video's van 6 seconden die ingezet worden op YouTube. Dit soort video's worden voornamelijk gebruikt voor merkbekendheid.
De Bumper Machine heeft als doel om bumper ads beschikbaar te maken voor een breed publiek.

De Bumper Machine maakt gebruik van de machine learning technologie van Google. Op basis van een al bestaande video op YouTube kan Google zelf drie a vier korte video's samenstellen welke kunnen worden gebruikt als bumper ad.
Google "kijkt" bij het maken van deze bumper ads naar emotie, gezichten en logo's.

Bumper Machine voor YouTube

De Bumper Machine is een interessante tool om op een laagdrempelige manier en zonder hoge kosten een bumper ad te maken.

Voor mij persoonlijk is dit een van de tofste innovaties van dit jaar en iets waar ik erg naar uitkijk.

En verder??

Natuurlijk was er veel meer nieuws dan wat ik in dit blog beschrijf. Zo zijn er verbeteringen in:

  • Smart bidding strategieën
  • Audiences
  • Nieuwe tools
  • Deeplinking
  • Lokale campagnes

De komende periode houden we deze ontwikkelingen in de gaten en zal hier regelmatig over schrijven en conclusies over delen.