Dit zijn de nieuwste advertentiemogelijkheden op Pinterest

Afgelopen 13 september 2023 was het weer zo ver: Pinterest presenteerde de nieuwste mogelijkheden op het gebied van adverteren in hun jaarlijks terugkerende event ‘Pinterest Presents’. Sommige mogelijkheden zijn zelfs nog niet uitgerold.  

Zet je het Pinterest-account van jouw bedrijf al in als marketingkanaal? Vaak wordt dit kanaal namelijk al snel vergeten door bedrijven, terwijl Pinterest voor je bedrijf een erg relevant socialmedia-kanaal kan zijn. Ga voor jezelf maar eens na op welke momenten jij de Pinterest-app of -website opent. Veel mensen zullen zeggen dat ze zich ergens op oriënteren (nieuwe keuken, nieuwe recepten, etc.). Precies om die reden wil je met jouw bedrijf aanwezig zijn op Pinterest: je wilt mensen bereiken tijdens hun oriëntatieproces. 

Het oriëntatieproces maakt deel uit van de customer journey. De customer journey bestaat uit vijf verschillende fases. Benieuwd hoe deze in elkaar zitten? Lees dan hier hoe wij de customer journey in beeld brengen.

Wil je meer weten over de nieuwste advertentiemogelijkheden op Pinterest? In dit blog praten we je helemaal bij over de updates van Pinterest.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Welke updates heeft Pinterest uitgerold?

  • Update 1: Premier Spotlight (Discovery);
  • Update 2: Showcase Ads (Decision);
  • Update 3: Quiz Ads (Decision);
  • Update 4: Mobile Deep Links;
  • Update 5: Travel Catalogus (Do).

 

Update 1: Premiere Spotlight(Discovery)

De Premiere Spotlight is de plek waar jouw merk in het begin van de customer journey de meeste impact maakt. Het is een ‘premium’ video-oplossing die jouw merk uitlicht. De plaatsingen worden getoond op de For You-pagina (homepagina)of bovenaan de zoekpagina. Hieronder een voorbeeld van Louis Vuitton voor de verschillende Premiere Spotlight plaatsingen:

Update 2: Showcase Ads (Decision)

Een Showcase Ad is een collectie van samengevoegde pins. Zo’n collectie is heel handig om te gebruiken wanneer één afbeelding niet genoeg is om je verhaal over te brengen. Creëer met een Showcase Ad een interactieve advertentie (de doelgroep gaat er veel op klikken of juist doorheen scrollen). Hierdoor vergroot je de doelgroep die interactie heeft met je pins. In een later stadium van de customer journey kun je deze doelgroep weer opnieuw op Pinterest benaderen met een retargeting-campagne. Door Showcase Ads te gebruiken, geef je de doelgroep meer informatie voordat hij een beslissing maakt en stuur je dus relevanter verkeer naar je website toe, wanneer hij doorklikt.

Update 3: Quiz Ads (Decision)

De derde update die wordt uitgebracht is Quiz Ads. Met deze update krijg je waardevolle inzichten in je doelgroep die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe producten of strategieën. Quiz Ads werken goed, omdat gebruikers van een socialmedia-site of -app graag testjes, quizzen en vragenlijsten invullen.

Update 4: Mobile deep links

Tot nu toe was het nog niet mogelijk om bij Pinterest-advertenties direct door te linken naar je website. Je kon namelijk alleen op een pin klikken en van daaruit een website bezoeken. Later dit jaar worden directe links uitgerold, waardoor de doelgroep wel gelijk op de website terechtkomt na een klik op een advertentie. Zeer waardevol!

 

Update 5: Travel Catalogus (Do)

Ben je actief in de reisbranche? Upload dan je catalogus op Pinterest! Er is namelijk een behoorlijk grote groep die op Pinterest op zoek is naar een volgende trip. Wereldwijd zijn er ongeveer tien miljoen mensen op zoek naar vakantie-content. Afgelopen zomer is daarom de travel-catalogus gelanceerd. Door je catalogus op Pinterest te uploaden, creëert Pinterest dynamische advertenties. Hierdoor worden de naam, foto en prijs van een accommodatie direct getoond. Wanneer iemand op de advertentie klikt, komen ze direct op de site van de accommodatie terecht. Hierdoor kunnen ze direct hun vakantie boeken!

Meer weten over Pinterest of andere social-ads?

Bij Semwerkt weten we alles over Pinterest, Facebook, Instagram en andere sociale media waarop je advertenties kunt plaatsen. Neem contact met ons op en ontdek meer over de online marketingmogelijkheden voor jouw bedrijf. Onze specialisten helpen je graag!