De SEO-trends van 2021

Ieder jaar worden er weer een aantal trends in SEO-land voorspeld. Ook in 2021 liggen er daarom weer een aantal belangrijke en ingrijpende trends en verwachtingen in het verschiet.

In dit blog lees je de 6 grootste en meest ingrijpende SEO-trends van 2021.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

1. Page Experience update en Core Web Vitals

Google heeft aangekondigd dat er in mei 2021 een grote update plaats zal vinden: de Page Experience Update. Een groot en belangrijk onderdeel van deze update is het feit dat de Core Web Vitals ranking-factoren worden. De Core Web Vitals zijn 3 elementen waarop Google de user experience beoordeeld. Hoe beter deze scores, hoe groter de kans dat de gebruiker langer op jouw website blijft.

  • LCP - Largest Contentful Paint draait om de laadsnelheid van de grootste en belangrijkste onderdelen van een pagina. Wanneer dit binnen 2,5 seconden gebeurt, ziet Google dit als goed.
  • FID - First Input Delay geeft aan hoe snel de pagina reageert op interacties van de gebruiker, zoals klikken op een link of knop. Idealiter dient dit binnen 100 ms te zijn.
  • CLS - Cumulative Layout Shift meet hoeveel de layout van een pagina nog verschuift na het laden, bijvoorbeeld door het later laden van een afbeelding of advertentie. Google ziet lager dan 0.1 als een goede score.

Je kunt de Core Web Vitals voor jouw website bijvoorbeeld meten via de Google PageSpeed Insights tool. Kom je er niet helemaal uit of heb je advies nodig? De specialisten van Semwerkt staan voor je klaar!

2. Van mobile first naar mobile only?

Het gebruik van smartphones, en daarmee ook het aantal zoekopdrachten via mobiel, neemt al jarenlang toe. In 2011 heeft Google de Googlebot-Mobile geïntroduceerd. Vanaf dat moment werden websites welke al geschikt waren voor mobiel, gecrawld door de Googlebot-Mobile. In september 2020 zou Google daarom eigenlijk met een update voor mobile-first indexing komen, waardoor alle websites standaard mobiel gecrawld worden. Deze update is echter verplaatst naar maart 2021, vanwege de wereldwijde impact van het coronavirus.

De laatste tijd legt Google steeds meer de nadruk op de mobile versie van een website in plaats van volledige focus op de desktop versie. Het is zelfs zo belangrijk, dat veel SEO-specialisten vermoeden dat we het beter mobile only kunnen gaan noemen in plaats van mobile first. In Google Search Console is zelfs al een apart rapport opgenomen voor de mobiele bruikbaarheid.


3. EAT

Veel SEO-specialisten verwachten dat de EAT-score in 2021 nog belangrijker gaat worden dan voorheen. EAT is de afkorting voor expertise, authority en trustworthiness. Op basis van dit EAT-principe beoordeelt Google wat de kwaliteit en betrouwbaarheid is van de aanwezige content op een pagina.

De voornaamste reden waarom het EAT-principe zo belangrijk gaat worden, is dat Google zo betrouwbaar en transparant mogelijke informatie wil tonen. Fake news is verleden tijd, autoriteit moet de overhand gaan nemen.

4. Content naar een hoger niveau

Om ervoor te zorgen dat de EAT-score van jouw website naar een hoger niveau wordt getild, is het niveau van de content van groot belang. Richt je niet langer enkel op het gebruik van een specifiek zoekwoord, maar leg meer de focus op een onderwerp met verschillende omliggende zoekwoorden. Google begrijpt steeds meer en herkent steeds vaker en sneller wanneer er sprake is van een kunstmatig toegepaste focus. Wanneer een tekst meer op het onderwerp in het algemeen gericht is in plaats van op een specifiek zoekwoord, komt de pagina een stuk natuurlijker over. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook zeker voor Google.

Daarnaast kan Google bij een pagina met natuurlijke content ook steeds beter zelf de meest relevante stukken herkennen en gebruiken in de zoekresultaten.

5. Langere content scoort vaak beter

Een goede SEO-tekst schrijven is een vak apart. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee dient te houden, waaronder de lengte van de tekst. Is een lange tekst per definitie altijd goed? Nee, maar een goede tekst is meestal wel lang. Het verschil tussen een korte simpele tekst en een lange goede tekst zit vaak in de manier van toepassen van focus en zoektermen. Bij lange content heb je meer ruimte om het onderwerp goed uit te leggen en voldoende informatie te geven, zowel voor Google als voor de lezer.

Hoe goed een lange tekst scoort, heeft uiteraard ook te maken met de zoekintentie. Een korte tekst is vaak heel specifiek gericht op een onderwerp, terwijl  een langere tekst een wat breder onderwerp bevat. Hierdoor omvat het daarom ook een breder vlak met zoekresultaten.

Let wel op: maak je content niet langer dan nodig! Als het een klein en minder belangrijk onderwerp is, hoef je natuurlijk geen 3000 woorden te schrijven. In dat geval wordt de focus minder sterk  en dit werkt tegen.

6. Meer nadruk op local search

Voorheen was SEO vooral gericht op landelijke resultaten. Tegenwoordig wordt de lokale online markt ook steeds belangrijker. Dit zien we bijvoorbeeld heel duidelijk terug gedurende de corona crisis, waarbij niet alleen lokaal shoppen maar ook lokaal online targetten, heel erg van belang  is. Dit fenomeen speelt al een aantal jaren, maar onze specialisten verwachten dat dit in 2021 nog veel belangrijker wordt.

Een voorbeeld van een branche waarbij local search extra belangrijk is, is de horeca. In deze branche is de kans groot dat iemand in Noord-Holland ook zoekresultaten in Noord-Holland verwacht, en niet zo snel terecht komt bij bijvoorbeeld een restaurant in Brabant.

Tegenwoordig biedt Google steeds meer opties met betrekking tot local search. Er zijn meer mogelijkheden in bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf. Maar daarnaast worden de rankings ook deels gebaseerd op bepaalde stukjes content waarin steden of plaatsen genoemd worden. Op deze manier kan je de zoekresultaten toch al beter beïnvloeden dan een aantal jaar geleden.  

Is jouw website klaar voor een SEO-proof 2021? Of ben je benieuwd hoe Semwerkt jou kan helpen met het optimaliseren van jouw website? Neem dan snel contact op via info@semwerkt.nl of bel naar +31 (0)229 763 561. Een van onze SEO specialisten helpt je graag!