De nieuwste innovaties van Google I/O

Na de bekendmaking van OpenAI met betrekking tot de vernieuwingen in ChatGPT, kon het natuurlijk niet uitblijven dat ook Google met groot nieuws op het gebied van AI zou gaan komen. Tijdens hun jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie, genaamd Google I/O, kwam het bedrijf met een enorme lijst aan vernieuwingen en verbeteringen aan Google Gemini. We kunnen er bijna een boek over schrijven, maar de belangrijkste punten hebben we even hieronder voor je verzameld. We vatten niet alleen de meest interessante dingen die benoemd werden voor je samen, maar vooral ook die zaken waar we op het gebied van Internet marketing echt wat aan hebben.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Google zet volop in op Gemini

Google Gemini is een geavanceerd AI-platform. Het bouwt voort op de capaciteiten van eerdere AI-systemen die door Google waren ontwikkeld. Denk hierbij aan Google Bard en eerdere taalmodellen van Google. Google heeft Gemini ontwikkeld met de intentie om geheel multimodaal te zijn. Oftewel, je kan er niet alleen teksten mee genereren en er vragen aan stellen, het kan ook complexe analyses voor je uitvoeren, op hoog niveau multimedia genereren en gepersonaliseerde assistentie bieden. Laten we om te beginnen even bekijken wat er allemaal nieuw en opvallend is aan Google Gemini.

Belangrijke verbeteringen in Google Gemini

Er is een aantal belangrijke verbeteringen aan Google Gemini. De taalverwerking is verbeterd, Gemini is veel meer multimodaal geworden en de privacy en veiligheid zijn nog meer aangescherpt. Hieronder lees je de belangrijkste veranderingen:

  • Verbetering van taalverwerking: een van de zaken waar Google vooral op heeft ingezet is de verbetering van de taalverwerking. Het was van het begin af aan het doel van Google om met een taalmodel te komen dat nog geavanceerder was dan het model van ChatGPT. Nu OpenAI met ChatGPT 4o ook flinke veranderingen heeft doorgevoerd, moest Google flink aan de bak. Hierdoor is Gemini heel geavanceerd als het aankomt op het begrijpen en genereren van teksten. Zo krijg je als gebruiker van Gemini antwoorden die nauwkeurig en coherent zijn.
  • Analyse en genereren van afbeeldingen en video: Gemini kan niet alleen maar overweg met taal. Deze tool is namelijk geheel multimodaal. Dit houdt in dat Gemini tekst kan verwerken, maar ook beelden, video’s en andere vormen van media. Tijdens de presentatie werd dit duidelijk in beeld gebracht. Zo kan je namelijk niet alleen maar afbeeldingen en video’s maken, je kan ze ook door Gemini laten analyseren. Staat er een video online waar je graag een uitgebreide samenvatting van wil hebben? Gemini zorgt er dan voor dat deze voor je wordt gemaakt. Daarbij wordt de video ook gelijk voor je geanalyseerd, zodat alle belangrijkste punten meteen duidelijk zijn. 
  • Klantenservice en interactieve assistenten: Google wil er net als OpenAI voor zorgen dat hun tool geïntegreerd wordt in bijvoorbeeld systemen voor klantenservice, of interactieve assistenten. Om dit extra draagvlak te geven hebben ze de performance van Gemini sterk verbeterd. Zo heb je als gebruiker kortere wachttijden en kan je meer complexe taken uitvoeren, zonder dat je verlies in performance hebt.
  • Privacy en veiligheid: bij AI-tools zijn zaken als privacy en veiligheid natuurlijk heel belangrijk. Google heeft dan ook strikte beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd om jouw gegevens te beschermen. Gemini voldoet hierdoor aan de hoogste veiligheidsnormen. Niet onbelangrijk in een tijd waarin zorgen over gegevensbeveiliging steeds toe blijven nemen.
  • Uitgebreider zoeken: natuurlijk is Gemini naadloos te integreren met de andere diensten van Google. Op deze manier voegt Google nog meer waarde toe aan deze diensten. Zo geeft de zoekfunctie van Google nog gedetailleerdere antwoorden, maar kan Gemini bijvoorbeeld ook een mailtje voor je schrijven in Gmail. Een leuke functie is dat je in Google Photos ook vragen kan stellen. Tijdens de presentatie werd de vraag gesteld: “Wanneer heeft Lucia leren zwemmen?” Waarna er een overzicht werd gemaakt van de foto’s die hierop betrekking hadden.

Verschillende versies van Gemini

Er zijn door Google twee verschillende versies van Gemini geïntroduceerd, te weten Gemini 1.5 Pro en Gemini 1.5 Flash. Er zijn enkele grote verschillen tussen de twee versies op te merken. Gemini Pro is uiteraard het krachtigste model. Het biedt de beste prestaties voor meer complexe taken, zoals het genereren van tekst of video’s, het maken van illustraties en het schrijven van creatieve inhoud. Het is hierdoor wel een stuk zwaarder dan Flash en vereist een pak meer rekenkracht om goed te kunnen draaien. Deze versie van Gemini kun je het beste gebruiken in de cloud, of op een krachtige computer. Gemini Flash is dan weer een stuk lichter en is hierdoor bij uitstek geschikt voor gebruik op een smartphone. Nadeel is wel dat je het voor minder taken in kunt zetten.

Gemini app

Er is door Google een speciale Gemini app ontwikkeld, die momenteel alleen te gebruiken is op Android-telefoons. Met deze app heb je een groot deel van de verschillende mogelijkheden van Gemini altijd binnen handbereik. Dit is Google’s nieuwste AI-assistent, waarmee je rechtstreeks toegang hebt tot de nieuwste AI-modellen van de techgigant. De app helpt je om verschillende taken uit te voeren, om te creëren, te coderen en nog veel meer.

Maak je eigen persoonlijke chatbot

Een interessante feature van Gemini is dat je hiermee een eigen, persoonlijke chatbot kan maken. Dit onderdeel van Gemini heet Gems en is heel eenvoudig te gebruiken. Je vraagt gewoon aan Gemini of je een chatbot met bepaalde eigenschappen mag hebben en deze staat in een handomdraai voor je klaar. Zo kan je bijvoorbeeld een chatbot laten maken die je ondersteunt in de sportschool, een bot die je tips geeft bij het koken, of die je helpt bij het coderen. Je geeft daarbij ook simpel aan hoe je wil dat deze bot klinkt en hoe motiverend een bepaalde Gem is. Gemini gaat dan meteen aan de slag met het maken van deze chatbot. Gemini Gems is een feature die wel alleen beschikbaar is voor mensen die gebruikmaken van Gemini Advanced. Momenteel zijn deze Gems nog niet beschikbaar, maar dat zal niet lang meer duren.

Meer features van Gemini Advanced

De Gemini Gems zijn niet de enige unieke feature van Gemini Advanced. Zo heb je bijvoorbeeld ook een zeer geavanceerde reisplanner tot je beschikking. Hiermee maak je razendsnel een geheel gepersonaliseerd reisplan. Google haalt hiervoor informatie uit Google Maps, Search en Gmail. Er wordt aan de hand hiervan een reisplan gemaakt dat rekening houdt met vluchttijden, hotelreserveringen, je interesses en je budget. Maar het is met Advanced ook mogelijk om een spreadsheet te uploaden, waarna deze uitgebreid wordt geanalyseerd. Gemini maakt dan mooie grafieken voor je, identificeert trends en biedt nuttige inzichten.

Hoe gaat Gemini Google Search ondersteunen?

Ook Google Search wordt ondersteund door AI. Het is daardoor mogelijk om complexere vragen te stellen aan Google Search, waar je dan uitgebreide, informatieve antwoorden op krijgt. Je krijgt niet alleen maar meer een uitgebreide lijst met links, maar ook een samenvatting van de belangrijkste informatie, waar dan afbeeldingen, video’s en links bij komen te staan die relevant zijn. Wil je Google een vraag stellen die uit meerdere delen bestaat? Ook hier weet de zoekmachine dankzij AI wel raad mee.

Hoe kan Google Gemini mijn bedrijf helpen op het gebied van Internet Marketing?

We willen natuurlijk graag weten hoe de nieuwste versie van Google Gemini ons gaat helpen op het gebied van Internet Marketing. We denken dat je als online marketeer straks blij wordt van de functies van Google Gemini. Zo kan Gemini je helpen met de SEO-optimalisatie van je content. Gemini identificeert de juiste zoekwoorden en geeft advies bij de content die je hiervoor maakt. Zo worden websites meer zichtbaar en komt er meer organisch verkeer naar je site toe. Maar Gemini maakt ook snel een data-analyse. Aan de hand hiervan wordt dan content gegenereerd die helemaal is afgestemd op de wensen en behoeften van je doelgroep. Op deze manier worden de betrokkenheid en de conversieratio’s bijna vanzelf hoger.

Sowieso biedt de verbeterde data-analyse van Google heel wat mogelijkheden. Je kan hiermee grote hoeveelheden data analyseren en zo een beter inzicht krijgen in het gedrag van je consumenten. Ook leer je dan meer over huidige trends en prestaties van je marketingcampagnes. Er kan zelfs een voorspellende analyse gemaakt worden, waarmee Gemini voor jou toekomstige trends en klantgedrag voorspelt. Zo helpt Gemini jou bij het plannen en uitvoeren van proactieve marketingstrategieën.

Content genereren voor je nieuwe campagne? Gemini kan daarbij helpen. Mooi hieraan is dat er net zo makkelijk afbeeldingen en video’s kunnen worden gemaakt als tekst. Ideaal als je content nodig hebt voor een campagne, maar niet over een budget beschikt om hier een extern bureau voor in te schakelen. Ook kan Gemini bestaande content voor je analyseren en deze optimaliseren.

Nog even over SynthID

Laten we het nog even hebben over SynthID. Dit is een nieuwe technologie die is ontwikkeld door Google en die gebruikt wordt om watermerken toe te voegen aan door AI gegenereerde content. Dit zal dan vooral gebruikt worden bij afbeeldingen. Hierbij wil Google ervoor zorgen dat het watermerk onzichtbaar is en dat het moeilijk te verwijderen is, zodat het wel altijd detecteerbaar blijft. Zo kan iedereen zien of een afbeelding door AI is gegenereerd of dat hier menselijke creativiteit aan te pas is gekomen. Op deze manier helpt SynthID om desinformatie te voorkomen. Zo is het minder makkelijk om valse informatie te verspreiden. Zo is het ook mogelijk voor een organisatie om transparanter te zijn over het gebruik van AI. Niet onbelangrijk: er wordt verwacht dat het in toekomstige regelgeving sowieso verplicht gaat worden om door AI gegenereerde content als zodanig te labelen. Het is een belangrijke stap op het gebied van beheren en vertrouwen van door AI gemaakte content.

Zo biedt Gemini nog meer voordelen, waar wij je graag meer over willen vertellen. Je mag dan ook altijd een afspraak maken met een van onze specialisten om de mogelijkheden op het gebied van AI en Internet Marketing eens met ons door te nemen! Je kan ons bellen op +31(0)229 763 561, of stuur een mailtje naar info@semwerkt.nl. Onze experts staan voor je klaar!