De mogelijkheden van Google Discovery Ads

Sinds 2020 heeft iedereen de mogelijkheid om een Discovery campagne op te zetten. Deze advertentievorm is relatief nieuw en daardoor nog vrij onbekend. Na een jaar uitvoerig getest te hebben met verschillende klanten in verschillende branches zijn wij nog steeds enthousiast. In dit blog lees je daarom alles over de voordelen van Discovery Ads, wat een Discovery-campagne inhoudt en waar de advertenties worden getoond.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat is een Discovery Ad?

De Google Discovery Ads is een dynamische campagne in Google Ads. Binnen dit campagnetype is Machine Learning erg belangrijk. Met Google Discovery Ads bereik je mensen op basis van geselecteerde interesses. Daardoor kun je zowel potentiële klanten bereiken en ze jouw merk laten kennen, als de campagne inzetten voor remarketing. De advertenties worden vertoond via Gmail, Youtube en Google Discovery. 


Soorten advertenties 

Er zijn twee verschillende advertentievormen. De eerste vorm, is een Discovery-carrousel en de tweede vorm is een standaard Discovery-advertentie. Hieronder wordt het verschil tussen beide advertenties uitgelegd. 

Discovery-carrouseladvertenties

De discovery-carrouseladvertentie is een visueel interactieve en voornamelijk aantrekkelijke advertentie. De advertentie wordt zoals de naam al zegt, in een carrouselvorm getoond. 





De carrouseladvertentie is een interessante advertentie om producten te laten zien. Gebruikers kunnen swipen door de advertentiecarrousel om zo de verschillende producten te bekijken. 


Ook kan een discovery-carrouseladvertentie interessant zijn om in te zetten in de retargeting fase. Bijvoorbeeld, een websitebezoeker heeft een aantal producten bekeken, maar heeft nog niet geconverteerd. Door het tonen van nog een advertentie, wordt dezelfde bezoeker nogmaals herinnerd aan deze producten. 

Standaard Discovery-advertenties

De standaard discovery-advertentie is minder uitgebreid dan de carrouseladvertenties. De standaard Discovery-advertenties zijn statisch en daardoor minder interactief. 



Wat zijn de voordelen van een Discovery campagne? 

  • Bereik een grote en relevante doelgroep

Volgens Google gebruiken meer dan 800 miljoen mensen de Google Discover feed. Dit houdt in dat er een groot bereik is. Daarnaast worden er ook nog mensen via YouTube en Gmail bereikt met de Discovery campagne! Het instellen van een doelgroep is wel van groot belang voor het laten slagen van de campagne. In Google Ads kun je nauwkeurig aangeven op welke doelgroep jij je Google Discovery advertentie wilt richten. Het uiteindelijke voordeel is dat je advertentie heel relevant is voor je (potentiële) klant.


  • Interactie middels de advertentie

De Google Discovery Ads zijn interactief en visueel. Je kunt bijvoorbeeld door de advertentie heen swipen. Je geeft dus relevante en betekenisvolle advertenties weer aan mensen wanneer ze het meest geïnteresseerd zijn en meer informatie willen hebben over je product of dienst. Door de interactiviteit en visuele aantrekkelijkheid zal de CTR van je Discovery advertentie stijgen.


  • Machine learning 

Google maakt gebruik van machine learning. Het algoritme van Google bepaalt op basis van gebruikersgedrag welke combinaties van koppen, beschrijvingen en afbeeldingen van de Discovery-advertentie worden weergegeven aan een gebruiker. Doordat Google gebruik maakt van machine learning, sluiten de Discovery-advertenties feilloos aan op de keuze van apparatuur (mobiel, tablet of desktop) van de gebruiker. Daarnaast sluit de advertentie aan op de weergegeven content op bijvoorbeeld Google Discover en YouTube. 


Wanneer zet je Discovery Ads in? 

Is het mogelijk voor jouw bedrijf laagdrempelige conversies te genereren? Voorbeelden zijn:


  • Brochure aanvragen
  • Proefstukjes
  • Stalen
  • Offerte aanvragen
  • Gratis demo
  • Nieuwsbrief aanmeldingen


Dan is Discovery Ads een ideale manier om relevante mensen te bereiken die nog niet in aanraking zijn gekomen met jouw business. 


Daarnaast kan het ook zeker interessant zijn om mensen die jouw website al bezocht hebben nogmaals te bereiken en tot actie aan te zetten. Deze potentiële klanten zijn al bekend met jouw merk of bedrijf en zijn daardoor sneller geneigd om over te gaan tot actie. 


Onderstaand een voorbeeld van de resultaten van Discovery campagne, waarbij de conversies brochure-aanvragen zijn. Voor deze klant is het zeer succesvol om voordelige leads te generen. 



Schakel Semwerkt in 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Discovery Ads voor jouw bedrijf? Als officiële Google Premier Partner denken we graag met je mee over jouw SEA-strategie. Samen met jou zorgen we dat het Google Ads account het gewenste resultaat behaald.


Wil jij graag hulp bij het opzetten van Google Ads? Neem dan snel contact op via info@semwerkt.nl of bel naar +31 (0)229 763 561.