Kan een Artificial Intelligence je contentafdeling vervangen?

Als je met enige regelmaat het internet gebruikt, heb je ondertussen waarschijnlijk al wel iets over ChatGPT gehoord. ChatGPT is een hot topic waarover in verschillende kringen wordt gediscussieerd. Niemand lijkt het over deze AI (Artificial Intelligence) eens te kunnen worden. Wat zijn bijvoorbeeld de daadwerkelijke toepassingen van de chatbot en hoe moeten (en mogen) we die gebruiken?

Ook binnen de online marketingwereld wordt er steeds meer gekeken naar de applicaties van AI. De ophef rondom ChatGPT zorgt ervoor dat we ook bij Semwerkt benieuwd zijn wat ChatGPT voor ons kan betekenen. Kan ChatGPT informatie verzamelen, artikelen schrijven en daarbij ook specifieke zoekwoorden in een tekst gebruiken? In dit blog lees je meer over AI, inclusief wat ChatGPT zelf over zijn vaardigheden te zeggen heeft.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Wat is AI?

AI is een kunstmatige intelligentie die het menselijk brein nabootst. AI is in staat zichzelf te verbeteren op basis van nieuwe informatie en kan - in sommige gevallen - zelfstandig taken uitvoeren. Er bestaan verschillende soorten AI. Enkele voorbeelden zijn:


  • Chatbots, bijvoorbeeld een AI die als klantenservice dient (Billie van Bol.com), chatbots die op sociale media worden ingezet en Open Source (vrij te gebruiken) chatbots zoals ChatGPT;
  • Intelligente assistenten zoals Alexa en Siri;
  • Aanbevelings-engines die aanbevelingen doen gebaseerd op je eerdere (kijk)gedrag, bijvoorbeeld op Netflix;
  • Image generators (afbeelding generators), zoals DALL·E.


Wat voor soorten AI bestaan er?

AI wordt steeds vaker gebruikt als verzamelnaam voor verschillende programma’s en applicaties en slaat in principe op meerdere gerelateerde termen. Zo is ChatGPT een Machine Learning model. Machine Learning (ML) leert van data die het programma door mensen wordt gegeven. Doorgaans denken mensen vaak aan een chatbot zoals ChatGPT als zij het over AI hebben, maar er bestaan meer soorten AI. Zo is DALL·E (dit programma is net als ChatGPT ontwikkeld door OpenAI) een Deep Learning model. Deep Learning (DL) wordt ondersteund door meerdere lagen van neurale netwerken die losjes op de werking van het menselijk brein zijn gebaseerd. Nadat een DL-model is getraind, is het in staat om zelf data te verwerken en zo zonder menselijke input nieuwe dingen te leren.


Wat is ChatGPT?

Zoals hierboven al staat beschreven is ChatGPT een Machine Learning model. De chatbot is lange tijd opgeleid als taalmodel, maar is niet in staat om zichzelf zonder menselijke data-invoer verder dingen aan te leren. Om deze reden weet het taalmodel niks over dingen die na 2021 zijn gebeurd. De chatbot heeft dan ook geen antwoord op vragen als “wat was er deze week in het nieuws?” of “wat voor weer wordt het morgen?”

Toch kan ChatGPT in vele opzichten als Search Engine dienen. Vraag je bijvoorbeeld om een recept voor appeltaart, informatie over roofvogels of andere algemene (al dan niet onveranderlijke) informatie, dan is de chatbot in veel opzichten zelfs duidelijker dan zoekmachines zoals Google of Bing. Je hoeft niet langs meerdere resultaten te scrollen, maar krijgt direct het antwoord te zien wat je zoekt.



Wel maakt ChatGPT fouten. Daarom is het de vraag of dit in toekomstige updates wordt opgelost. DL kan hierbij wellicht uitkomst bieden.



Kan ChatGPT content voor je online marketingcampagne genereren?

ChatGPT is een taalmodel. Dit betekent dat het programma in principe in staat is om teksten te genereren. Maar kan een bedrijf de chatbot ook echt inzetten om artikelen of blogs te schrijven? Over het antwoord op die vraag zijn de meningen nog hevig verdeeld. RTL nieuws heeft ChatGPT ondertussen ingezet om eente schrijven, terwijl andere bedrijven (nog) een stuk voorzichtiger met AI omgaan. Wat zijn nu realistisch de mogelijkheden van de chatbot?



Wat zegt ChatGPT zelf?

Omdat ChatGPT vanuit de basis een chatprogramma is, besloot ik allereerst aan de chatbot zelf te vragen wat de mogelijkheden zijn. Dit is wat ChatGPT te zeggen had:





Is het antwoord dat ChatGPT geeft realistisch?

Zoals de chatbot zelf al aangeeft, zijn er na het genereren van een tekst misschien nog correcties of aanpassingen nodig. Echter heeft dit niet alleen te maken met het gebrek aan meningen of emoties van AI. ChatGPT heeft meerdere beperkingen die ervoor zorgen dat het programma de contentafdeling van een (online) marketingbureau niet kan vervangen.


  • Het taalmodel is voornamelijk in het Engels getraind, waardoor het in het Nederlands vaak fouten maakt die uit de Engelse woordenschat voortvloeien (denk aan samenstellingsfouten, woordvolgorde en zinsopbouw);
  • Er is een aantal onderwerpen waar ChatGPT simpelweg niets van weet. Zo kan het taalmodel geen artikel over Semwerkt genereren, omdat de chatbot niet weet dat Semwerkt een online marketingbureau is.
  • Alle artikelen die de chatbot “schrijft” zijn globaal. ChatGPT genereert weinig specifieks over een bedrijf of product, waardoor er geen Unique Selling Points (USP’s) in teksten komen te staan;
  • ChatGPT heeft geen informatie van na 2021 en kan dus geen artikelen over recente uitvindingen of nieuws genereren;
  • Het taalmodel is ontzettend populair en wordt dan ook door veel mensen gebruikt. De website is daarom vaak zo druk dat je de chatbot op dat moment niet kunt gebruiken. Hiervoor is er nu een premium versie van ChatGPT, waarvoor je twintig dollar per maand betaalt. Gebruikers van ChatGPT Plus krijgen voorrang op gebruikers van de gratis versie;
  • ChatGPT genereert teksten op basis van andere teksten die al bestaan. Daarom zijn de teksten eentonig en wordt dezelfde informatie veelvuldig herhaald. Daarbij is er momenteel discussie over de ethiek van teksten en afbeeldingen die door AI worden gemaakt: is het echt een nieuw artikel/een nieuwe afbeelding, of wordt er van meerdere schrijvers en kunstenaars/fotografen gestolen?


Hoe kun je ChatGPT op een SEO- of contentafdeling inzetten?

Hoewel er verschillende redenen zijn om je contentspecialisten niet door AI te vervangen, biedt een taalmodel zoals ChatGPT wel degelijk kansen. Je kunt ChatGPT voor de volgende taken gebruiken:

Op de contentafdeling

  • Snel veel informatie over een onderwerp op een rij zetten. ChatGPT geeft echter niet altijd de juiste informatie. Houd je zoekopdracht daarom globaal;
  • Inspiratie opdoen voor een blog, artikel of andere vorm van content;
  • De losse opzet van een tekst schrijven;
  • Ideeën voor een passende titel op een rij zetten;
  • Complexe onderwerpen in toegankelijke taal uitleggen.




Op de SEO-afdeling

  • Populaire zoekwoorden voor een onderwerp op een rij zetten (ChatGPT heeft alleen geen data van na 2021);
  • Semantisch gerelateerde content controleren (bijvoorbeeld controleren of er sub-onderwerpen in een artikel missen);
  • Zoekvragen gerelateerd aan een onderwerp genereren.




Tip: installeer de Chrome-extensie “AIPRM for ChatGPT”. Met deze extensie breid je de mogelijkheden van ChatGPT enorm uit en kun je het programma nog veelvuldiger inzetten. De extensie is voor zowel SEO- als contentspecialisten waardevol en voegt enorm veel toe aan de manier waarop ChatGPT content creëert. Maar let ook met de extensie op, want het taalmodel blijft fouten maken. Kijk elke tekst die ChatGPT genereert daarom grondig na en past de gegenereerde content waar nodig aan.




Wat gaat er met Google gebeuren nu ChatGPT bestaat?

Hoe het met het voortbestaan van Google zit nu ChatGPT op de markt is, kunnen wij niet met zekerheid zeggen. Wel kunnen wij speculeren. Volgens verschillende nieuwswebsites heeft Google na de lancering van ChatGPT “code rood” uitgeroepen (bron, bron, bron). Toch komt de grootste dreiging voor Google niet vanuit ChatGPT, maar vanuit het zoekgedrag van internetgebruikers en zelfs vanuit Google zelf.

Hoewel ChatGPT door zijn toegankelijke interface een aantrekkelijke “zoekmachine” is, zijn (jonge) internetgebruikers al jaren van Google naar andere zoekmachines aan het migreren. 40% van de jongeren die in of na de jaren negentig zijn geboren, gebruikt bijvoorbeeld TikTok als zoekmachine. Dit is een proces dat al jaren in gang is en dat nog jaren zal duren. Google lijkt na iedere update iets minder toegankelijk te worden voor mensen die niet intuïtief begrijpen hoe de zoekmachine werkt (digibeten) en focust zich steeds meer op advertenties en op verkoop.

ChatGPT maakt het makkelijker voor digibeten om snel gerichte informatie op te zoeken. Echter is die informatie niet altijd correct, waardoor ChatGPT in zijn huidige staat niet zo snel het einde van Google zal betekenen. Daarbij is Google bezig met een eigen AI die veel meer kan dan ChatGPT. In de Livestream van woensdag 8 februari 2023 lieten de medewerkers van Google zien hoe zij die AI in de nabije toekomst gaan gebruiken om Google te verbeteren.


ChatGPT en Semwerkt

De specialisten van Semwerkt zijn voortdurend bezig met het testen van de mogelijkheden van AI binnen de online marketingwereld. Wij zijn benieuwd wat de toekomst brengt en groeien uiteraard voortdurend mee!

Vraag jij je af wat Semwerkt voor jou of je bedrijf kan betekenen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en contentcreatie? Neem dan contact met ons op! Doordeweeks zijn wij tussen 8:30 en 17:00 uur telefonisch te bereiken via 0229 - 763 561 of per e-mail via: info@semwerkt.nl.