Ajax, PSV of Feyenoord: wie wint de strijd om de likes?

Hoe zit het met de online populariteit van onze top 3 voetbalclubs?

Er wordt elke week strijd geleverd op de voetbalvelden. Door het hele land voetballen elk weekend ruim een miljoen spelers om de overwinning. Op amateurniveau, maar natuurlijk ook op professioneel level. Ajax, Feyenoord en PSV zijn daarbij de clubs die de toon zetten. De traditionele top drie doet misschien niet elk jaar mee om de bovenste plaatsen, maar het moge duidelijk zijn dat deze clubs qua populariteit ver boven de rest van de Nederlandse profclubs staan. Kijk hiervoor maar eens naar het aantal volgers dat de Nederlandse voetbalclubs hebben. Maar wat is het onderlinge verschil tussen onze top drie? En wat voor gat zit er dan tussen deze clubs en de rest van Nederland? Semwerkt besloot dit eens voor je uit te gaan zoeken. Daarbij kijken we ook gelijk naar hoe de websites van de grote drie het doen.

Ajax, PSV of Feyenoord: wie wint de strijd om de likes?

Hoe scoort de top 3 op de socials?

Het is in de competitie vaak stuivertje wisselen. Dan heeft Ajax een periode waarin gedomineerd wordt, dan is het PSV en anders is het wel Feyenoord dat de titel in de wacht weet te slepen. Doordat de clubs elkaar op deze manier afwisselen blijft het spannend en weet je aan het begin van het seizoen ook nooit wie er nu weer kampioen gaat worden. Kijken we echter naar de strijd om de likes, dan is het een stuk minder spannend. Ajax staat hier namelijk met een straatlengte voor op de rest van de teams. Misschien moeten fans van de andere voetbalclubs in Nederland deze zin even overslaan, maar Ajax heeft bijvoorbeeld meer volgers op Instagram dan alle andere professionele voetbalclubs in ons land bij elkaar. Zowel in de Eredivisie als de Eerste divisie. Ajax heeft op het moment van schrijven van dit artikel ruim 8,7 miljoen volgers, terwijl PSV en Feyenoord het met respectievelijk 1,3 miljoen en 1 miljoen volgers moeten doen. De overige clubs volgen op grote afstand. Op Facebook en X is het gat tussen de clubs wel een stuk kleiner. Kijken we naar Facebook, dan staat Ajax op 4,7 miljoen, terwijl PSV en Feyenoord net boven en net onder de miljoen volgers blijven. Op X blijft Ajax onder de 2 miljoen volgers, terwijl Feyenoord hier met 650.000 volgers PSV voorblijft (543.000 volgers). Maar hoe kan het nou dat Ajax zoveel meer volgers heeft dan de andere clubs? En hoe zit dat als je onze top 3 vergelijkt met grote Europese voetbalclubs?

Waarom heeft Ajax veel meer volgers dan alle andere clubs?

Terwijl de prestaties in de competitie dit seizoen achterblijven bij de verwachtingen, staat Ajax nog steeds aan kop als het aankomt op populariteit op de socials. Deze winst boekt Ajax vooral in het buitenland. Kijk je namelijk naar recente onderzoeken aangaande de populariteit van de top 3 in Nederland, dan staat Feyenoord momenteel bovenaan, gevolgd door PSV, met Ajax slechts op de derde plek. De recente gebeurtenissen bij Ajax, alsmede de tegenvallende sportieve prestaties, hebben ervoor gezorgd dat Ajax bij Nederlandse voetbalfans een beetje minder populair is geworden. Voor buitenlandse voetbalfans blijft Ajax echter de club die Europees de mooiste successen heeft behaald, en dat is ook een belangrijke reden waarom Ajax zo goed scoort op social media. Het seizoen 2018/2019 is daar een goed voorbeeld van. Ajax won van teams als Real Madrid en Juventus en was daardoor even heel sterk in beeld bij Europese voetbalfans. Gevolg was dat Ajax er dat jaar maar liefst 2,3 miljoen volgers op Instagram bij kreeg. Het mediateam van Ajax, dat op dat moment toch al flink aan het groeien was, kreeg hierdoor carte blanche om nog verder groeien en is inmiddels de 30 medewerkers al gepasseerd. Ajax liep hiermee voor op de andere topclubs in Nederland, die inmiddels wel ook steeds meer investeren in social media. Ze zien dat het een belangrijke tool kan zijn om je club vooruit te stuwen. Als Ajax bijvoorbeeld aankondigt dat er een nieuw shirt is gelanceerd, dan stromen vanuit heel Europa de aanvragen binnen. Dat hebben andere Nederlandse clubs nog niet weten te realiseren.

Aangezien de Nederlandse competitie buiten onze landsgrenzen niet veel gevolgd wordt, doet het er voor het aantal volgers op social media niet zoveel toe hoe goed onze topclubs in eigen land spelen. PSV kan nog zo makkelijk de titel grijpen, of Feyenoord hun zoveelste KNVB-beker in de wacht slepen, in Nederland zitten ze qua volgers (net als Ajax) aan hun plafond. Pas als beide clubs het ook in Europa goed gaan doen, tegen aansprekende clubs, zal het aantal volgers weer flink gaan stijgen.

De top drie staat op eenzame hoogte in Nederland

Als we verder kijken dan alleen maar de top drie, dan zien we wel dat Ajax, Feyenoord en PSV in Nederland op eenzame hoogte staan. Kijken we namelijk buiten de top drie, dan is FC Utrecht de eerste club die we tegenkomen, met ‘slechts’ 285.000 volgers. FC Groningen (246.000 volgers), AZ (189.000 volgers), FC Twente (168.000) en Heerenveen (147.000) volgen ook op gepaste afstand. Helemaal onderaan de Nederlandse voetballadder vind je dan clubs als Helmond Sport (13.800), Top Oss (13.100) en Telstar (12.300). Kijk je echter buiten Nederland, dan hebben alle Nederlandse clubs nog wel een inhaalslag te maken. De twee meest populaire voetbalclubs ter wereld zijn namelijk Real Madrid en Barcelona, met respectievelijk 157 miljoen en 127 miljoen volgers op Instagram. Daar kunnen zelfs clubs als Liverpool (45 miljoen volgers), Bayern München (42 miljoen volgers) en Juventus (60 miljoen volgers) niet aan tippen.

Ook bij de websites grote verschillen

We laten social media even voor wat het is en kijken naar de websites van onze grootste voetbalclubs. Qua Trustflow score ontlopen ze elkaar niet veel. Ajax en PSV scoren hier allebei een 64, terwijl Feyenoord iets achterblijft met een score van 58. In het aantal backlinks is er wel weer een groot verschil. Ajax.nl heeft er bijna 3 miljoen, van ruim 6.500 domeinen, terwijl Feyenoord.nl het moet doen met 332.000 backlinks die vanaf ruim 3.400 domeinen komen. PSV blijft nog verder achter: minder backlinks dan Feyenoord (130.000), maar deze komen wel vanaf meer domeinen (4.400). Dit verklaart wel meteen de lagere Trustflow score van Feyenoord. Opvallend hieraan is wel dat PSV met grote afstand meer door Google geregistreerde pagina’s op de site heeft staan. Maar liefst 65.400, terwijl Ajax (24.100) en Feyenoord (19.500) hier ver achterblijven.

De jeugd heeft de toekomst

Laten we tot slot dan nog even kijken naar wat de jeugd van onze top drie voetbalclubs vindt. TikTok is bij uitstek het medium om een vergelijking te maken, maar hier zien we dat de jeugd het voorbeeld van hun ouders volgt. Ajax heeft meer de vinger op de pols van wat onze jeugd leuk vindt, want ze zitten momenteel ruim boven de 9 miljoen volgers op het platform. Onze andere twee topclubs ontlopen elkaar dan niet veel, met 1,7 miljoen volgers en 1,6 miljoen volgers. Dit is ook merkbaar in het straatbeeld. Kinderen lopen door heel Nederland in Ajax-shirtjes, Feyenoord-shirtjes zie je ook nog wel landelijk maar in mindere mate, terwijl PSV-shirtjes vooral in de eigen regio te vinden zijn.

Conclusie

Er zijn meerdere redenen op te noemen waarom Ajax op social media met afstand de grootste club van Nederland is. Het mediateam van de club was al veel eerder serieus actief dan de teams van de andere clubs, waardoor ze een grote voorsprong hebben kunnen opbouwen. Daar hebben de aansprekende resultaten van Ajax in Europa natuurlijk ook aan bijgedragen. Hier wordt door Ajax Media ruimschoots op ingespeeld, doordat er vaak wordt herinnerd aan hun succesvolle seizoen 2018/2019. Je zou er ook een lans voor kunnen breken dat Ajax in recente jaren de meest aansprekende buitenlandse spelers in dienst heeft gehad, die zelf dan ook weer een eigen fanschare meenemen. 

Het blijft in ieder geval voor alle clubs een uitdaging om aan meer volgers te komen, waar heel wat verschillende factoren een bijdrage aan leveren.

Aantal volgers voor de top drie Eredivisie clubs

Trustflow voor de top drie Eredivisie clubs

Ajax, PSV of Feyenoord: wie wint de strijd om de likes?

Meer weten
‍Neem dan contact op met:

Patrick Rijnders

contact