Zoekterm
Wat is een zoekterm?
Een zoekterm is wat iemand in een zoekbalk typt. Het kan een enkel woord zijn zoals ‘weerbericht’, een specifieke vraag zoals ‘hoe maak je lasagne met spinazie?’, of een langere zin die een heel specifieke behoefte uitdrukt, zoals ‘beste restaurants met terras in Amsterdam.’
Hoe specifieker de zoekterm, hoe gerichter de resultaten. Dit principe is belangrijk voor zowel zoekmachineoptimalisatie (SEO) als zoekmachineadverteren (SEA). Zoektermen helpen je niet alleen je doelgroep te bereiken, maar ook om hen te begrijpen.
Zoektermen en SEO: scoor hoger met slimme optimalisatie
SEO betekent dat je je website optimaliseert, om hoger te scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Zoektermen zijn daarbij de basis. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website beter wordt gevonden?
- Zoekwoordenonderzoek: ontdek welke termen jouw doelgroep gebruikt met tools zoals Google Keyword Planner of Ahrefs. Richt je op zoekwoorden met een goede balans tussen zoekvolume en concurrentie.
- Optimaliseer je content: verwerk relevante zoektermen in je titels, koppen, tekst en meta-tags. Vergeet niet de long-tail zoektermen. Langere, specifiekere zinnen die vaak minder concurrentie hebben en beter aansluiten bij de intentie van de gebruiker.
- Speel in op zoekintentie: begrijp of iemand informatie zoekt (wat is zoekmachineoptimalisatie?), opties vergelijkt (beste SEO-tools) of klaar is om actie te ondernemen (SEO-tool kopen). Stem je content hierop af.
Zoektermen en GEO: gebruik lange zoekvragen voor betere zichtbaarheid
GEO staat voor Generative Engine Optimization en betekent dat we werken aan je zichtbaarheid in LLM’s zoals ChatGPT. Hier zijn long tail keywords de basis, en dan vooral letterlijke zoekvragen zoals ‘hoe optimaliseer ik mijn website voor ChatGPT?’ of ‘hoe weet ik welke zoekwoorden ik het beste in mijn tekst kan verwerken?’
Zoektermen en SEA: zet jouw advertenties in de spotlight
SEA draait om het inzetten van zoekwoorden om jouw product, dienst of informatie direct onder de aandacht te brengen van zoekers. Met betaalde advertenties betaal je voor een betere zichtbaarheid voor de door jou gekozen zoekwoorden. Hoe werkt dit precies?
- Google Ads: als je zoekwoorden wilt toevoegen in Google Ads, kun je dit op drie manieren doen. Je kunt namelijk bij Google aangeven hoe een zoekwoord gebruikt moet worden. Is het een zoekwoord waarop je specifiek gevonden wilt worden of wil je ook adverteren op zoekwoorden die op het originele zoekwoord lijken?
- Doelgerichte advertenties: kies zoektermen die direct aansluiten bij wat jouw klanten zoeken of relevant zijn voor jouw dienst of product. Bijvoorbeeld, als je een online boekhandel hebt, richt je je op termen zoals ‘boek kopen’ of ‘roman voor de feestdagen’.
- Slimme biedstrategieën: bied op zoekwoorden met een hoge relevantie en houd rekening met de kosten per klik (CPC). In Google Ads kan je deze biedingen instellen en verschillende strategieën gebruiken om een goede zichtbaarheid in de zoekresultaten te bereiken.
- Relevantie loont: stem je zoekwoorden, advertentieteksten en bestemmingspagina op elkaar af. Dit verhoogt je kwaliteitsscore, verlaagt je kosten per klik en zorgt voor betere resultaten.
- Negatieve zoektermen: wil je dat je advertenties niet verschijnen bij irrelevante zoekopdrachten? Gebruik negatieve zoektermen om je campagnes nog gerichter te maken.
Zoektermen in contentmarketing: creëer waardevolle content
Zoektermen zijn niet alleen belangrijk voor SEO, GEO en SEA, maar ook voor het ontwikkelen van een sterke contentstrategie. Ze vormen de brug tussen wat je doelgroep zoekt en de content die jij creëert. Hoe gebruik je zoektermen slim in je content?
- Begrijp je doelgroep: welke vragen stelt je publiek? Wat zoeken deze mensen? Gebruik zoektermen zoals ‘tips voor gezonder eten’ om content te maken die aansluit bij hun behoeften.
- Maak gerichte content: speel in op de klantreis. Voor mensen die net oriënteren, creëer je informatieve blogs (wat is contentmarketing?). Voor geïnteresseerden maak je vergelijkende content (top 5 contentmarketingtools). Voor actiegerichte klanten schrijf je conversiegerichte teksten (vraag een demo aan van onze software).
- Optimaliseer je content: verwerk je zoektermen strategisch in titels, koppen, meta-tags en alt-teksten. Dit vergroot niet alleen de vindbaarheid, maar maakt je content ook relevant en waardevol.
Zoektermen en social media: vergroot je bereik
Ook op sociale media spelen zoektermen een rol, al is het op een andere manier dan bij SEO of SEA. Denk aan hashtags, trending onderwerpen en zoekgedrag op platforms zoals Instagram en TikTok.
- Hashtags: gebruik relevante zoektermen als hashtags om je bereik te vergroten. Bijvoorbeeld: #VeganFood, #DuurzaamLeven of #BudgetReizen.
- Social listening: monitor gesprekken rondom jouw zoektermen met tools zoals Brandwatch. Dit geeft je inzicht in wat jouw doelgroep belangrijk vindt.
- YouTube en TikTok: optimaliseer je video’s voor zoektermen die populair zijn. Dit kan in titels, beschrijvingen en tags. Platforms zoals TikTok worden steeds vaker gebruikt als zoekmachines.
Aan de slag met zoektermen
Wil jij jouw online zichtbaarheid vergroten? Zoektermen zijn enorm belangrijk voor je succes in bijna alle facetten van online marketing. Begin vandaag nog met een zoekwoordenonderzoek, optimaliseer je content en zet gerichte advertenties in.
Hulp nodig? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw bedrijf helpen online te groeien!