Social media

Wat is social media?

Social media (sociale media) is de verzamelnaam van alle online platforms waarop het mogelijk is om met andere gebruikers in contact te komen. Vaak kun je foto’s of (korte) teksten op je profiel plaatsen, chatten met je vrienden, volgers werven, discussies aangaan of zelfs producten en diensten adverteren. Het voornaamste doel van social media is entertainment, maar een socialmedia-account kan je ook een gevoel van identiteit geven. Bedrijven zetten social media dan ook in om bij te dragen aan hun merkidentiteit (Brand).

Welke websites vallen onder Social media?

Populaire socialmedia-websites zijn:

Hoe is Social media ontstaan?

Een van de oudste voorbeelden van social media is SixDegrees, dat in 1997 werd gelanceerd door MacroView (dat later SixDegrees Inc. werd genoemd). Op SixDegrees was het mogelijk om vrienden, familie en kennissen aan je vriendenlijst toe te voegen. Hiervoor hoefden die personen zelf geen account te hebben. Wel werd aan de mensen die je aan je lijst toevoegde – als zij nog geen account hadden – een uitnodiging om een account aan te maken gestuurd. Maakten zij dit account niet aan, dan kregen zij via hun e-mail updates over je activiteit op de website. Op het hoogtepunt van de populariteit van SixDegrees had de website 3.5 miljoen actieve gebruikers.

SixDegrees ging origineel in het jaar 2000 offline, maar werd al snel opgevolgd door socialmedia-sites zoals Friendster, MySpace en Facebook. Het is verder onduidelijk wie de term “social media” heeft bedacht.

Hoe werkt Social media?

Ieder platform is anders, waardoor het moeilijk is om in het kort uit te leggen hoe social media werkt. Over het algemeen maak je op het platform van jouw keuze een account aan en kun je vrienden toevoegen of mensen volgen. Je krijgt dan via je feed/homepagina te zien wat de mensen die jij volgt of je vrienden plaatsen. Dit is echter niet op iedere socialmedia-website het geval. Op platforms zoals YouTube krijg je bijvoorbeeld via je subscriptions-pagina te zien wat de mensen die jij volgt plaatsen, maar is de homepagina voornamelijk gevuld met aanbevelingen.

Wie gebruikt social media?

Over het algemeen hebben socialmedia-platforms drie typen gebruikers:

  1. Consumerende gebruiker: in het Engels worden deze gebruikers ook wel ‘lurkers’ genoemd. Ze bekijken content zonder te reageren.
  2. Bijdragende gebruikers: reageren wél op content.
  3. Content-creëerders: maken actief content zoals video’s, foto’s en blogs, waaronder influencers.

Wat is een Influencer?

Een influencer is een persoon op social media die het gedrag van volgers beïnvloedt. Ze hebben veel fans en worden vaak ingezet om merken of producten te promoten. Soms is niet duidelijk dat het om advertenties gaat, daarom is het verplicht dit te vermelden, bijvoorbeeld met “Ad”.

Niet alle content van een influencer is reclame, maar meestal verdienen ze daar wel hun geld mee.

Wat wordt er nog meer op Social media gedeeld?

Iedereen kan content delen op social media, afhankelijk van de platformregels. Dit varieert van advertenties tot persoonlijke ervaringen en grappige content. De term “meme” is hier ontstaan en verwijst naar humoristische afbeeldingen.

Wat zijn de voordelen van Social media?

  • Contact houden met vrienden en familie op afstand;
  • Nieuwe mensen ontmoeten;
  • Volgen van interesses en hobby’s;
  • Nieuws volgen;
  • Snelle verspreiding van informatie;
  • Merkidentiteit van bedrijven versterken.

Wat zijn de nadelen van Social media?

  • Verslavend;
  • Minder privacy;
  • Risico op catfishing;
  • Stalking wordt makkelijker;
  • Vergroting van wereldproblemen en massahysterie;
  • Snel verspreiden van desinformatie;
  • Online pesten/cyberbullying is mogelijk.

Let op: de voordelen en nadelen van social media zijn grotendeels afhankelijk van wie je volgt en hoe je het gebruikt.

Social media en Social Advertising

Adverteren via social media heeft veel voordelen:

  • Lage instapdrempel;
  • Gericht adverteren op doelgroepen;
  • Resultaten makkelijk te monitoren;
  • Flexibiliteit in bijsturen van campagnes;
  • Veel leren over je (potentiële) klanten.

Social advertising kan via betaalde advertenties, bedrijfsaccounts of via influencers.

Meer weten?

Wil jij meer weten over hoe de experts van Semwerkt je helpen bij Social Advertising? Neem dan contact met ons op via +31(0)229 763 561 of info@semwerkt.nl. We vertellen je graag meer!