Google Panda update
Wat is de Google Panda Update?
De Google Panda Update werd in februari 2011 voor het eerst geïntroduceerd en had één duidelijk doel: voorkomen dat websites met content van lage kwaliteit in de zoekresultaten hoog konden scoren.
In het begin stond de update ook wel bekend als de Farmers Update, omdat het specifiek gericht was op de zogenaamde ‘content farms’. Deze websites publiceerden enorme hoeveelheden content zonder waarde, met als enig doel om geld te verdienen (bijvoorbeeld door te adverteren of backlinks te verwerken). Later werd de update vernoemd naar de ontwikkelaar, Navneet Panda.
In het kort:
- Naam: Panda Update
- Uitgerold in: 2011
- Focus op: kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren

Hoe zag Google Search er voor de Panda Update uit?
Voordat de Panda Update actief werd, was de zoekresultatenpagina vaak gevuld met websites die enkel gericht waren op geld verdienen via advertenties. Deze ‘content farms’ overlaadden hun pagina’s met backlinks en overmatig gebruik van zoekwoorden, zelfs als die totaal irrelevant waren voor de inhoud. Dit soort websites kon op dat moment nog hoog in de zoekresultaten scoren, ondanks de lage kwaliteit.
Hoe werden content farms aangepakt?
Om een effectief algoritme te ontwikkelen dat content farms kon herkennen en filteren, werden gebruikers uitgenodigd om websites te beoordelen. Ze kregen vragen als:
- Vertrouw je de informatie in dit artikel?
- Zou je je creditcardgegevens op deze site invullen?
- Is deze site een erkende autoriteit op het gebied waarover het schrijft?
Gebruikers beantwoordden in totaal 23 vragen, gericht op de waarde, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de content. Dit gaf Google inzicht in wat gebruikers als ‘hoogwaardige content’ beschouwden. Het Panda-algoritme begon op basis van die inzichten websites te rangschikken.
Na de oorspronkelijke update werd er tot 2013 bijna maandelijks een aanpassing aan de Panda Update gemaakt, maar tegenwoordig worden veranderingen meegenomen in de Google Core Updates.
Wat was het gevolg van de Panda Update?
Na de Panda Update was het niet meer genoeg om enkel zoekwoorden in je teksten te gebruiken. De focus verschoof naar de gebruiksvriendelijkheid van je website, in combinatie met hoogwaardige content. Als je website nu als een content farm werd gezien, moest je drastische maatregelen nemen. Dit betekende dat slechte content verwijderd moest worden en je eigenlijk gewoon weer opnieuw moest gaan schrijven. Er kon veel tijd voorbij gaan voordat Google je website weer crawlde, zo duurde het wel even voor je weer kans kreeg om hoger in de zoekresultaten te ranken.
Hoe optimaliseer je je website voor de Google Panda Update?
Met de Google Panda Update staat de gebruikerservaring centraal. Dit betekent dat zowel de content als de technische kant van je website goed moet functioneren. Een trage, lastig te navigeren site jaagt bezoekers snel weg en als je content niet klopt, haken ze al helemaal af.
Wil je je website beter laten aansluiten op zoekmachines en bezoekers? Onze specialisten helpen je graag verder. Neem contact op via info@semwerkt.nl of bel naar 0229 – 763 561.
