Blog maken tips

Een blog schrijven, hoe doe je dat?

Wil je een blog schrijven? Dan wil je dat natuurlijk wel goed doen. Een blog dient als visitekaartje voor je website. Je zet er niet alleen je merkstem mee in de spotlight, maar laat ook zien dat je kennis van zaken hebt. Dat wekt vertrouwen op en is goed voor je autoriteit!

Je kunt een blog genereren met AI, maar het is eigenlijk veel beter om een blog zelf te schrijven. Waarom? En hoe doe je dat? Dat lees je in dit artikel.

Blog maken tips

Hoe schrijf je een goed blog?

Een blog schrijven is best wel persoonlijk. Iedereen heeft een eigen schrijfstijl en een eigen manier waarop hij het lekkerst werkt. Bij sommige copywriters rolt de tekst als het ware uit de vingers en andere schrijvers maken eerst een opbouw of concept, voordat ze echt aan de slag gaan. Begin je net met bloggen, dan kun je je aan deze werkwijze houden:

  1. Bedenk eerst een passend onderwerp

Ga je regelmatig bloggen, dan is het goed om alvast een lijst met onderwerpen te maken. Dat noemen we een contentplanning. Zo hoef je op het moment zelf nooit na te denken wat je nu weer gaat plaatsen.

Maar werk je in een branche waarin vaak iets verandert, dan kan het leuker of beter zijn om je onderwerp telkens af te laten hangen van wat er op dat moment speelt. Zo zorg je dat je blogs nieuwswaardig zijn, trek je lezers aan die trends in de gaten houden en laat je zien dat je zelf ook helemaal bovenop de ontwikkelingen zit.

Hoe bedenk je zo’n onderwerp dan? Dat ligt volledig aan je vakgebied, maar:

  • Meld je aan voor de nieuwsbrieven van concurrenten, volg hun blogs en volg ze op social media.
  • Zet Google-alerts aan voor je merknaam, gerelateerde merknamen en alle termen die bij je branche passen.
  • Houd het nieuws over onderwerpen die relevant zijn voor je branche in de gaten.
  • Volg YouTube- en TikTok-kanalen die video’s plaatsen met onderwerpen binnen jouw branche.
  1. Zet alvast de tussenonderwerpen die in je blog aan bod komen op een rij

Ben je bijvoorbeeld fietsenmaker? Dan wil je misschien een blog schrijven over wat je moet doen als je ketting kapot is. De tussenonderwerpen zijn dan:

  • Wat zijn de oorzaken van een kapotte ketting?
  • Dingen die je zelf kunt doen als je ketting kapot gaat
  • Wanneer moet je naar de fietsenmaker?
  • Hoe voorkom je dat je ketting kapot gaat?
  1. Schrijf een eerste opzet

Je hoeft nu nog niet op je schrijfstijl, spelling of zinsopbouw te letten. Zet alles wat je in je hoofd hebt op papier of zoek de informatie die je nodig hebt op. Er een mooi, lopend verhaal van maken, komt later wel.

  1. Schrijf nu je verhaal

Nu je precies weet wat op welke plek in je blog komt te staan, maak je er een lopend verhaal van.

  1. Laat je blog een nachtje of weekend liggen

Meteen nalezen heeft geen zin. Hoe langer je aan een blog bezig bent, hoe minder je je eigen fouten en onhandige zinnen ziet. Laat je blog daarom een nacht of een paar dagen liggen, voordat je verder gaat.

  1. Lees je blog hardop na

Door hardop te lezen, hoor je de zinnen die niet lekker klinken beter.

  1. Laat je blog door een collega nalezen

Het liefst iemand die minder over het onderwerp weet. Snapt je collega iets niet? Dan moet je daar nog even naar kijken. Daarbij ziet een collega de spelfouten waar je zelf al meerdere keren overheen leest waarschijnlijk beter.

  1. Kies of maak passende afbeeldingen en plaatsen maar!

Tips voor je schrijfstijl

Ieder merk heeft een unieke tone of voice. Daar willen we zeker niet aan zitten. Maar toch is het voor iedere webtekst (dus ook blogs) belangrijk dat je actief en volgens de you-phrasing-methode schrijft.

Wat betekent actief schrijven?

Wat vind jij lekkerder lezen?

  • Wanneer je een blog hebt geschreven, kun je die het beste een nachtje laten liggen voordat het wordt nagelezen.
  • Schrijf je een blog? Laat die dan een nachtje liggen, voordat je het naleest.

Het tweede voorbeeld is actief. Actieve teksten werken op het internet meestal beter, omdat ze korter en simpeler zijn, en beter laten zien wie wat doet. Zo schrijf je actief:

  • Schrijf zo kort en simpel mogelijk.
  • Schrijf waar mogelijk in de tegenwoordige tijd.
  • Vermijd hulpwerkwoorden (kunnen, hebben, worden)
  • Vermijd passieve vormen: dit is een zin waarin het niet duidelijk is wie iets doet. Het blog wordt geschreven… maar door wie?

Wat is you-phrasing?

Als je een blog schrijft, is de you-phrasing-methode belangrijk. Dit betekent dat je de lezer direct aanspreekt. In plaats van te zeggen wat jij doet, vertel je wat de klant er aan heeft:

Niet: we maken je fiets binnen een uur!

Wel: binnen een uur kun je weer fietsen!

Tips voor titels en kopjes

Op het internet lezen de meeste gebruikers een tekst scannend. Ze scrollen door de tekst en lezen eerst titels, kopjes en bulletlijstjes. Daarom is het belangrijk dat je aan je titels en kopjes precies ziet waar een tekst over gaat. ‘Oorzaken’ is bijvoorbeeld heel vaag, maar ‘oorzaken van een kapot fietslicht’ of ‘hoe kan het dat het licht van je fiets kapot gaat?’ vertellen de lezer precies wat er in de alinea eronder staat. Specifieke kopjes zijn trouwens ook beter voor je organische vindbaarheid.

Verdere tips voor tijdens het schrijven

  1. Zorg van tevoren dat alles wat je nodig hebt al klaarstaat, bijvoorbeeld een kopje koffie, een fles water en je oordopjes. Ga ook van tevoren naar het toilet. Zo zorg je dat je tussendoor niet hoeft op te staan.
  2. Zet afleiders even uit of stil. Klik je mailbox weg, leg je telefoon ergens anders en sluit alle tabbladen die je niet nodig hebt.
  3. Werk in stilte, luister naar muziek zonder tekst of zet één nummer op repeat aan zodat je ‘in the zone’ komt.
  4. Laat aan collega’s weten dat je gaat schrijven en dat ze je over een uur (of twee) weer kunnen storen.

Waarom is het beter om zelf een blog te schrijven dan om dit met AI te doen?

Het is echt wel mogelijk om met AI als tool een sterk, pakkend blog te schrijven. Hoe je dat doet, lees je in ons blog over tekstschrijven met AI. Toch is het nog veel beter om lekker zelf te schrijven. Waarom?

  • Je blog komt natuurlijker en menselijker over. Dat versterkt je relatie met je lezers.
  • Je gebruikt een unieke tone of voice die op je merk aansluit.
  • Je kunt beter spelen met humor, nuances of uitdrukkingen.
  • Je hebt alleen zelf voorbeelden, cases en ervaringen. ChatGPT heeft die niet.
  • Je hebt zelf creatieve ideeën en inzichten die AI niet heeft.

Daarnaast is bloggen over onderwerpen binnen je branche ook voor jezelf goed! Het zorgt dat je bewuster trends en updates bijhoudt en dieper nadenkt over je vak of visie. Zo formuleer je scherper waar je voor staat en word je zelfverzekerder in het delen van je kennis.

AI gebruiken om een blog te schrijven: wel of niet?

Bij Semwerkt vinden we dat blogs die je zelf schrijft een streepje voor hebben op blogs gemaakt met AI, maar dat is niet zo zwart-wit. Gebruik een taalmodel zoals ChatGPT zeker als hulpje, bijvoorbeeld om inspiratie op te doen, een opzet te maken of teksten te herschrijven. Daar is helemaal niets mis mee.

Klinkt zelf een blog schrijven je maar moeilijk in de oren?

Wil jij sterke, menselijke blogs op je website plaatsen, maar heb je zelf geen tijd om die te schrijven of ben je er niet zo goed in? Dan helpen we je graag. Door nauw contact met je te houden, gebruiken we jouw expertise en onze creativiteit om unieke, relevante blogs te schrijven, waarmee je merk een stapje voor heeft op de concurrentie. Interesse? Neem contact met ons op.