Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking met een klant een succes wordt, als die actief is in een branche waarvoor je nog niet eerder campagnes hebt gevoerd? Dit was de vraag die meteen bij ons omhoog kwam, toen Michel Doorn Rioolservice ons benaderde voor een online marketingcampagne. De uitdaging om van Michel Doorn een online koploper in de markt te maken, grepen we met beide handen aan!
Michel Doorn Rioolservice is jouw redder bij hoge nood
Michel Doorn Rioolservice is al ruim 30 jaar een toonaangevende ontstopper in Noord-Holland en aan mond-tot-mondreclame ontbreekt het voor dit bedrijf zeker niet. Die bekendheid hebben ze dubbel en dwars verdiend: bel je Michel Doorn voor een verstopt toilet, doucheputje of een verstopte wasbak, dan weet je namelijk zeker dat je binnen no-time weer iedere afvoer in huis kunt gebruiken.
Algemeen directeur Ted Woestenburg: “Onze werknemers voldoen niet aan het clichébeeld dat mensen hebben van ontstoppingswerk. Er komt geen vies mannetje in een smoezelig busje langs, maar een keurige werknemer in een schone bus.” Zo streeft het ontstoppingsbedrijf ernaar om het stigma rond rioolwerk te doorbreken.
De groei mocht niet stagneren
Ondanks de bestaande populariteit, was er bij Michel Doorn Rioolservice de grote wens om online nog meer door te groeien. De grens was zeker niet bereikt! Alleen door de online marketing in-house te blijven regelen, dreigde het succes van de campagne toch te stagneren.
“We hebben toen verder onderzoek gedaan en daaruit bleek dat Semwerkt de beste keuze voor ons was,” zegt Ted. Semwerkt was enthousiast over de samenwerking. Ted herinnert zich nog goed: “Sun had er gelijk zin in. Semwerkt werkte nog niet samen met partners zoals wij en de specialisten vonden dat een mooie uitdaging. Ze wilden er helemaal voor gaan om vette resultaten te boeken.”
Leren, leren, leren!
Bij Semwerkt hadden we natuurlijk geen ervaring met professionele ontstoppingsdiensten, maar wel met online marketing. Daarom waren we heel enthousiast. We lazen ons tot in de puntjes in over het onderwerp en gingen direct aan de slag. Bij het inlezen, was Michel Doorn zeer behulpzaam. Ted vertelt: “Als er in het begin bijvoorbeeld blogs of andere teksten werden geschreven, gaven we weleens suggesties voor aanpassingen. Maar de contentspecialisten van Semwerkt hebben zich goed ingelezen en ook goed naar onze opmerkingen gekeken. Tegenwoordig hoeven we dan ook eigenlijk bijna niks meer op te merken.”
Niet alleen de contentspecialisten die voor Michel Doorn Rioolservice aan de slag gingen, moesten zich inlezen. SEO-specialist Thom van Kampen vertelt: “Voordat ik voor Michel Doorn begon, heb ik eerst de hele website grondig doorgespit. Ik heb onderzocht hoe de ontstoppers te werk gingen, wat ze precies deden en welke problemen ze allemaal voor hun klanten oplossen. Daarna zijn we samen om de tafel gegaan en hebben we een aantal belangrijke diensten geïdentificeerd waarop we de focus wilden leggen. Vanuit daar hebben we zoekwoorden gekozen die we belangrijk vinden en hebben we de content op de website aangepast en geoptimaliseerd.”
Soms kunnen de zoekwoorden waarop wordt gefocust wel veranderen. Ted: “Bij Semwerkt werken echte meedenkers. Stel dat er iemand met een bepaald specialisme bij ons bedrijf stilzit, dan worden de zoekwoorden bij Ads zo aangepast dat juist dit specialisme onder de aandacht wordt gebracht. Binnen een paar dagen hebben we dan meestal al nieuwe klanten en kan iedereen weer aan de slag.”
Door op de SEA-afdeling constant scherp te staan op zowel veranderingen in de markt als binnen Michel Doorn Rioolservice zelf, halen we zoveel mogelijk rendement uit advertenties. Maar weten waar mensen daadwerkelijk naar zoeken, is natuurlijk ook belangrijk. Jitse van Rijn, SEA-specialist: “We zijn altijd bezig met het koppelen van de juiste zoekwoorden aan de juiste campagnes. Dat doen Thom en ik samen. Als we zien dat er niet genoeg conversies binnenkomen bij een ads-campagne, gaan we kijken wat organisch goed werkt en of we daar trends in kunnen ontdekken.”
Het resultaat van hard werk
Dat de samenwerking soepel verloopt, is natuurlijk superfijn, maar zijn de gestelde doelen ook daadwerkelijk behaald?
In de regio Noord-Holland – waar de ontstopper voornamelijk werkzaam is – heeft Michel Doorn Rioolservice een aantal grote concurrenten. Zij scoorden al heel goed op de meest voor de hand liggende zoekwoorden. Dat was best lastig, vertelt Ted: “Wij moesten dus samen met Semwerkt op zoek naar juist die zoekwoorden, waar de concurrentie niet zo groot was dat het onze groei belemmerde. Deze hebben we uiteindelijk wel gevonden en we zijn daar al snel goed op gaan scoren.” Dat was mogelijk omdat de inzet van beide kanten groot was en de samenwerking soepel verliep. “Ze hebben bij Semwerkt dezelfde instelling als wij zelf hebben. Hard werken en niet moeilijk doen.”
De online aanwezigheid van Michel Doorn Rioolservice ging al snel omhoog en dat is zeker niet gestagneerd. In het afgelopen jaar is de organische online zichtbaarheid en de indexwaarde van het bedrijf flink omhoog gegaan. Dat is goed, want uiteindelijk wil Ted graag stoppen met adverteren en alleen nog focussen op organisch. Thom vertelt over de SEO-resultaten: “Wat we hebben bereikt is al geweldig. We hebben veel lokale pagina’s met behulp van AI kunnen bouwen, die echt van hoge kwaliteit zijn. Ze voldoen aan de wensen van de klant en we hebben er niet te veel tijd en geld in hoeven steken. De content op de website is belangrijk, want Michel Doorn wil zoveel mogelijk af van Google Ads en dat omzetten naar organische zoekresultaten.”
Daag ons uit
Ben jij ook op zoek naar manieren om je omzet te verhogen en wil je – na het lezen van deze klantcase – Semwerkt uitdagen om over jouw vakgebied te leren? Aarzel dan niet en neem vandaag nog contact met ons op. In een kosteloos en vrijblijvend gesprek ontdekken we dan samen welke kansen er voor jou voor het oprapen liggen.