Houthandelonline

Na een uitzonderlijk goed jaar - nóg beter resultaat.

71%

Omzetgroei

35%

Stijging ROAS

10%

CPC reductie

Stapel hout

Een samenwerking waarin je elkaar voortdurend uitdaagt kan tot ongekende resultaten leiden. Dat bewijst het traject dat we met Houthandelonline zijn aangegaan. Een bedrijf dat overloopt van de ambitie om te groeien: een betere klant kun je je als marketingbureau toch niet wensen? Toen – na een uitzonderlijk goed jaar – de wens kwam om het nóg beter te doen, zagen wij dat dan ook als uitdaging om zelfs die verwachting te overtreffen.

In deze klantcase laten we je zien wat de uitdaging was, hoe we die zijn aangegaan en – uiteraard – of we die tot een goed einde wisten te brengen.

 

Wie is Houthandelonline?

Houthandelonline is dé expert op het gebied van hout en bouwmaterialen, zowel voor particuliere als voor zakelijke klanten. Het bedrijf heen geen fysieke verkooppunten, waardoor het effect van online marketing op de totale omzet goed meetbaar is.

In 2018 hebben we voor hen een omzetgroei van maar liefst 47% gerealiseerd. Natuurlijk wilde Houthandelonline toen meer; zij daagden ons uit om daar in 2019 nog een schepje bovenop te doen. De doelstelling was om de omzet met nog eens 50% te laten groeien.

Man schuurt plank houd met schuurmachine

Het doel

Het doel van Houthandelonline was dus glashelder. Naast de omzetgroei van minimaal 50% was dit een verhoging van het percentage websitebezoekers dat een bestelling plaatste (de conversieratio). Tenslotte wilde Houthandelonline een gezonde ROAS: de Return On Advertising Spend, een methode die wordt gebruikt om de effectiviteit van een advertentiecampagne te bepalen door de opbrengst te delen door de kosten. Het budget was oneindig met als voorwaarde dat de ROAS boven de 10 zou blijven.

De strategie

Een uitgekiende strategie is de hoeksteen voor een geslaagde campagne. In dit geval zijn we die strategie begonnen met een kansen inventarisatie. Daarin brachten we de positie van Houthandelonline ten opzichte van de concurrentie in kaart om kansen te signaleren voor een groei van de omzet.

We zagen de grootste kansen aan het begin van de customer journey: de “reis” die iemand aflegt voordat hij of zij een product daadwerkelijk koopt. In dat stadium draait het er vooral om de (potentiële) klant te inspireren en aandacht (awareness) voor het product te creëren. Omdat video bij uitstek een medium is om dat te bereiken, kozen we ervoor om professionele video’s te laten ontwikkelen om een uitgekiende YouTube campagne op te kunnen zetten.

Stapel met balken hout

Budget

Voor de video’s schakelden we de video marketing experts van Devion in. Voor €15.000 maakten zij twee video’s, gericht op de belangrijkste doelgroepen van Houthandelonline. Deze video’s zijn hier te bekijken:

Houthandel Online, het grootste assortiment in Douglas hout en Tuinhout.
Houthandel Online schutting van Zweeds Rabat. Zelf je schutting bouwen.

Verder was er voor deze campagne een advertentiebudget van €20.000 per maand beschikbaar, om de video’s te promoten in YouTube.

Een flink budget dus, maar wij waren ervan overtuigd dat dit zich dubbel en dwars terug zou verdienen.

Resultaten

Maar dan nu de hamvraag. Heeft dat alles de doelstellingen – minstens 50% omzetgroei, een jaar na de beste omzet ooit – doen uitkomen? Cijfers zeggen soms meer dan 1000 woorden, dus we laten de resultaten van deze campagne graag voor zichzelf spreken.

De doelstelling hebben we ruim gehaald, met een omzetgroei van maar liefst 71% ten opzichte van het jaar ervoor. Daarnaast waren er ook andere mooie resultaten te noteren. Zo steeg ook de conversieratio (het aantal bezoekers van de website dat een aanvraag deed) met 5%. De ROAS (Return On Ad Spend; een belangrijke graadmeter voor het succes van online marketing) steeg ook: van 1050 naar 1433. De CPC (kosten per klik, oftewel de kosten voor iedere klik op een advertentie) daalde juist met 10%.