Brenda Kookt

Samen zichtbaar: Hoe Brenda Kookt één van de best bezochte foodblogs van Nederland werd.

507%

Meer organisch verkeer

75%

Meer terugkerende bezoekers

Sla er de mening van de gemiddelde online marketing goeroe op na en hij zal je vertellen dat de markt voor food-en receptenblogs inmiddels rijkelijk verzadigd is. Die blogs schoten de afgelopen jaren namelijk als paddenstoelen uit de grond. Daardoor is het daar nu dringen om gezien te worden. Dat geldt zelfs voor de spreekwoordelijke krenten in de pap; de longtail zoekwoorden waar doorgaans minder concurrentie voor is.

Toch is niets onmogelijk met inzet van de juiste SEO-campagne. In de afgelopen acht jaar mochten wij Brenda Kookt helpen om de top 3 van meest bezochte foodblogs van Nederland te bestormen. Met succes!

Hoe Brenda’s makkelijke maaltijden makkelijk vindbaar werden

Google je een recept, dan word je overladen met mogelijkheden. Het is als gebruiker best lastig om te kiezen welke het beste is. Wat ga je koken? Voor foodbloggers ligt daar bovenop nog een andere uitdaging: hoe zorg je dat je opvalt tussen al die concurrentie?

Met dit probleem klopte Brenda Hoff – ook wel bekend als populaire foodblogger Brenda Kookt – aan bij Semwerkt. Samen gingen we om tafel om een plan te maken. Het doel? Betere online vindbaarheid, met als uiteindelijke ambitie om uit te groeien tot een van de populairste foodblogs van Nederland. En dat is gelukt!

Van passieproject tot fulltime carrière: Brenda had het recept voor succes!

In 2012 zette Brenda haar eerste blogpost online: Doet ie het!?! Ze wilde vaker koken en dacht: waarom geen blog om mijn recepten te bewaren? Het was nooit de bedoeling om er veel bezoekers mee te trekken of bekend te worden. Ze vond het gewoon leuk om te experimenteren met een website, te koken en foto’s te maken.

“Ik weet nog dat ik dacht ‘van de zomer ben ik er wel klaar mee’. Maar het bloggen werd alleen maar leuker en ik ging steeds meer plaatsen.” – Brenda Hoff, oprichtster Brenda Kookt.

Brenda begon met koken en delen voor de lol. Eerst reageerden vooral vrienden en familie, maar zonder dat ze het doorhad, groeide haar hobby uit tot iets groters. Wat begon als een passieproject, werd een echt bedrijf. Geld verdienen was nooit het plan. Toch is ze dertien jaar later fulltime met Brenda Kookt bezig.

“Ik hoefde er nooit een euro aan te verdienen, maar nu is het mijn eigen bedrijf waar ik de hele week mee bezig mag zijn, dat heb ik nooit durven dromen.” – Brenda.

borden met eten

De smaakmaker: lekker eten zonder poespas

Sommige receptenblogs plaatsen best wel wat ingewikkelde recepten, maar bij Brenda Kookt draait alles om lekker eten zonder poespas. Op het blog van Brenda vind je geen eindeloze ingrediëntenlijsten of moeilijke technieken; ze wil dat jij als thuiskok een lekkere, makkelijke maaltijd op tafel zet. Het liefst binnen een half uur.

“Mijn roots liggen in West-Friesland. Als kind at ik altijd aardappels, groente en vlees. Daar kom ik vandaan en dat proef je terug in mijn maaltijden. Toch is mijn blog nooit saai: ik zorg voor simpele recepten met een twist.” – Brenda.

Brenda Kookt en Semwerkt: samen op het vuur voor optimale online vindbaarheid

Wil jij binnen een half uur een gezonde, lekkere maaltijd op tafel zetten? Daar helpt Brenda je bij. Haar recepten zijn perfect voor iedereen met weinig tijd (of energie), maar dan moeten die recepten wél makkelijk te vinden zijn. Want wie snel aan tafel wil, heeft geen zin om eerst eindeloos door zoekresultaten te scrollen.

Met die uitdaging klopte Brenda in 2017 aan bij Semwerkt. Social media doet ze zelf, maar op het gebied van SEO was nog winst te behalen.

Een beetje van jezelf en een beetje van Semwerkt

Brenda weet als geen ander hoe je heerlijk kookt en onze specialisten weten dan weer hoe je haar recepten vindbaar maakt. Die combinatie van kennis staat bij Semwerkt altijd centraal: we worden slim, samen succesvol.

Dat begon voor Brenda 8 jaar geleden met de technische optimalisatie van haar website. De interne structuur en de snelheid konden wel wat verbetering gebruiken, dus gingen wij direct aan de slag. Brenda waardeerde de heldere uitleg en snelle communicatie. In haar eigen woorden: “het is erg technisch allemaal. Toch was het allemaal heel helder, heel inzichtelijk wat we gingen doen en waarom.”

Met die basis op orde richtten we ons op haar content. Die schrijft ze als blogger natuurlijk zelf, maar een beetje hulp kon ze wel gebruiken. Zij wilde weten bij welke zoekwoorden haar kansen lagen. Naar welke recepten zoekt haar doelgroep precies? Door een gericht zoekwoordonderzoek en een strategische linkbuild-strategie, groeide haar organische verkeer al in de eerste twee jaar met maar liefst 3 miljoen bezoekers.

Vanaf het moment dat wij in 2017 zijn begonnen, zie je dat Brenda steeds meer organisch verkeer ontvangt.

 

In 2020 kreeg Brenda een nieuwe website. Sinds die tijd zie je dat Brenda organisch (zonder advertenties) steeds beter zichtbaar wordt. Hoe hoger de rode lijn, hoe meer organische vertoningen in Google.

“Ik waardeer het enorm dat de specialisten van Semwerkt proactief meedenken over mijn SEO-strategie. Ik hoef niet zelf met vragen te komen. Zij signaleren kansen en helpen me ontdekken op welke zoekwoorden ik nog niet vindbaar ben. En voor technische vragen kan ik altijd bij de SEO-specialisten terecht. Dat geeft vertrouwen!” – Brenda.

Ondertussen behoort Brenda Kookt tot de grootste foodblogs van Nederland. In 2025 zetten we die groei voort met een seizoensgebonden SEO-strategie: stamppot in de winter, BBQ in de zomer, precies wanneer de vraag piekt. Zo blijft Brenda Kookt online haar (groeiende aantal) bezoekers inspireren. Haar eigen stille wens? “In december krijg ik altijd heel veel bezoekers. Zoveel wil ik er de rest van het jaar ook!”

De piek in kliks en vertoningen die Brenda in december ervaart, is goed te zien in Google Search Console.

Succes om van te smullen, online en offline

Brenda Kookt is inmiddels razend populair. Online is ze snel vindbaar, maar offline staan haar activiteiten ook beslist niet op een laag pitje. Misschien heb je haar magazines zelfs in winkels zien liggen! Er komt steeds iets nieuws bij – van kookboeken tot planners – en binnenkort verschijnt van haar scheurkalender alweer de achtste editie. Bestel jij hem ook? Dan krijg je er een extra verrassing bij. Maar wat dat is, houden we nog wel even geheim. 😉

 

Bezoek de webshop van Brenda Kookt

AI in de pan: hoe Brenda haar blog persoonlijk houdt

Veel foodbloggers merken het en zo ook Brenda: Artificial Intelligence verandert hoe mensen recepten vinden. Gaan ze straks alles met ChatGPT opzoeken? Dat moet nog blijken. Maar bij Brenda Kookt draait het om meer dan makkelijke maaltijden. Je komt op haar site voor de personal touch. Brenda kookt en fotografeert alles zelf en serveert het ‘s avonds aan haar gezin. Als zij, manlief en de kids het niet lekker vinden, komt het niet online.

“Mijn missie is inspireren zonder hokjes. BBQ, vegan, keurmerken; ik geef alles aandacht, als het maar lekker is.” – Brenda