Think different! Boost je creatieve denkvermogen

Waarom komen de beste ideeën bij je op als je onder de douche staat, tijdens het sporten of als je een rondje buiten loopt en niet op je werk? Dit komt doordat we ons brein niet goed gebruiken!

Duncan Wardle, voorheen hoofd Innovation and Creativity bij Disney, gaf in De Rijtuigenloods in Amersfoort een masterclass waarin hij vertelde hoe je dit kan veranderen. Samen met honderd anderen gingen we aan de slag met verschillende tips en tools om ons creatieve brein aan te zetten en anders te leren denken. Dit met als doel: meer en betere ideeën bedenken.

Hoe boost je creativiteit?

Hoe kom je tot goede en vernieuwende ideeën? Duncan maakt een link naar kinderen en vertelt, zoals iedereen weet, hoe groot hun fantasie is. Hieruit volgt dan ook de eerste tip: vraag veel naar het waarom, waarom gebeurt dit? Waarom doen we dat? Door deze vragen te stellen, kijk je verder dan de standaard gang van zaken. Dit geeft ruimte om kritisch na te denken en je af te vragen waarom bepaalde regels worden gevolgd en hoe dit anders of beter kan.

In ons leven maken we 85% van onze tijd onbewuste keuzes en handelen we zonder erover na te denken. Als we op ons werk zijn, moeten we verantwoorde keuzes maken en denken we wel bewust na over onze handelingen. Laat het nu precies zo zijn dat we de meeste ideeën bedenken tijdens die 85%, onder de douche dus.

Juiste mindset en setting

Duncan geeft een paar tips over hoe je onder werktijd toch in de juiste mindset komt en het meeste uit een brainstorm kan halen.

  • Maak de omgeving anders en onverwacht, maak iedereen wakker en energiek.
  • Max. vier personen, dan komt iedereen aan het woord.
  • Weet hoe mensen ideeën bedenken en onthouden, visueel, audio of door het te doen en gebruik dit!

Veel ideeën belanden in de prullenbak

Yes! Je hebt een idee! Maar dan komen vaak vragen naar boven als: hoe? wat? waar? En de grootste vijand van het pitchen van een idee: de “ja, maar” zin. Door deze zin keer op keer te horen of eraan te denken dooft je creativiteit en raken de ideeën al snel op.

Om dit te voorkomen geeft Duncan de gouden tip. Denk in plaats van ja, maar juist Ja, en!. Door deze regel toe te passen en verder te bouwen op het eerste idee, kom je tot nieuwe en creatieve ideeën.

Naast de gouden tip geeft Duncan nog enkele andere tips:

  • Diversiteit is innovatie, vraag mensen buiten je branche om hun mening
  • Denk buiten de regels.
  • Maak de ideeën zo absurd mogelijk en maak die ideeën pas later concreet.
  • Kijk hoe andere bedrijven jouw uitdaging hebben opgelost.

Van idee naar plan

Vanuit alle bedachte, bizarre en absurde ideeën naar een haalbaar en realistisch plan, hoe doe je dat? Daar heeft Duncan ook een tip voor. Schets alle bruikbare ideeën in een radar chart en leg de ideeën naast elkaar. Op deze manier wordt de impact van elk idee inzichtelijk en kan er een weloverwogen keuze gemaakt worden tussen verschillende ideeën. Hieruit komt vervolgens het beste idee voort.

Bron: https://www.indeed.com/career-advice/career-development/radar-charts

Het team van Semwerkt is altijd erg gedreven om creatieve oplossingen te bedenken voor elke marketinguitdaging. Dankzij deze handige technieken en tools zullen we deze nog vaker op kantoor bedenken, in plaats van tijdens het sporten of onder de douche!

Benieuwd welke creatieve ideeën onze specialisten voor jouw business-uitdagingen hebben? We denken graag met je mee, neem contact met ons op!