Succesvolle marketing begint nooit álleen bij marketing
Stel je voor: je opent een nieuw restaurant. Je besteedt al je budget aan een schitterende gevel, een hippe menukaart en je zorgt dat iedereen uit de buurt op de hoogte is van de opening. Vrienden, familie en andere bezoekers stromen binnen. Maar als ze er eenmaal zijn, blijkt het eten weinig smaak te hebben. De bediening is onderbemand en de sfeer voelt niet gezellig. Wat denk je dat er nu gebeurt? Precies! Men vertrekt net zo snel als dat ze gekomen zijn of nog erger: ze gaan eten bij het restaurant verderop in de straat. En dat is precies hoe het ook met marketing werkt!
De online wereld verandert razendsnel
Nieuwe platforms schieten als paddenstoelen uit de grond, algoritmes worden slimmer dan de mens, AI wordt een steeds groter onderdeel van ons leven en dus ook het consumentengedrag verandert supersnel.
Waar je vroeger nog successen boekte met één dominant kanaal, zien we dat dit tegenwoordig een stuk ingewikkelder ligt. Door inflatie zijn consumenten altijd op zoek naar de beste aanbiedingen. Merkloyaliteit vermindert en doordat er steeds meer socialmediakanalen zijn, versplintert je doelgroep zich. Hoe blijf je als ambitieus bedrijf overeind?
Het antwoord is niet vernieuwend en vindt zijn oorsprong al in de vorige eeuw, nog voordat computers, internet en social media überhaupt bestonden. De 7 P’s van Kotler omschrijven ijzersterk wat je nodig hebt om succesvol te zijn.
De 7 puzzelstukjes van Kotler
De 7 P’s van Kotler vinden hun oorsprong al in 1960, maar zijn nog altijd even relevant als in de periode waarin het internet nog niet bestond. De 7 P’s staan voor product, prijs, plaats, promotie, personeel, proces en physical evidence.
Waar staat iedere ‘P’ voor?
- Product: welk product of welke dienst biedt je aan?
- Prijs: wat is jouw product of dienst waard?
- Plaats: waar is je product of dienst verkrijgbaar?
- Promotie: hoe breng je jouw product of dienst onder de aandacht?
- Personeel: wie vertegenwoordigt je merk?
- Proces: welke procedures vinden plaats om jouw product of dienst te leveren?
- Physical evidence: hoe bewijs je dat je betrouwbaar bent?
Je kunt iedere ‘p’ als een eigen puzzelstukje zien. Om succesvol te zijn moeten alle puzzelstukjes goed in elkaar vallen. De uitdaging is dan ook om een waardevol product te bieden tegen de juiste prijs, deze op de juiste plaats doelgericht en efficiënt onder de aandacht te brengen, ondersteund door de juiste mensen, met een soepel proces en overtuigend bewijs te leveren dat vertrouwen en kwaliteit uitstraalt.
Dat verklaart waarom sommige campagnes geen positief resultaat opleveren en andere juist wel. Wanneer de puzzel goed is gelegd, zien we vaak hele goede groeicijfers. Wanneer er een stukje in de puzzel mist, zien we dat ook gelijk. Ben je duurder dan de concurrent? Dan heb je een lager conversiepercentage. Is je website langzaam? Dan heb je een hoog bouncepercentage. Ontvang je weinig reviews? Dat leidt tot minder vertrouwen en daardoor minder aankopen.
Laten we het voorbeeld van het restaurant er nog eens bijpakken. Deze keer heb je ontzettend goed eten met bijpassende dranken. Je gasten krijgen waar voor hun geld, het restaurant is sfeervol en ziet er prachtig uit en de service die je biedt, is fantastisch. Maar… je kunt er alleen met cash betalen. Er gaat al een hoop goed. Toch zul je merken dat je niet al je doelen behaalt, omdat je proces niet in orde is.
Hetzelfde geldt als je alles als online ondernemer goed hebt ingericht – van product tot personeel – maar in het winkelwagentje op je site blijkt achteraf betalen geen betaaloptie te zijn (proces).
Als je deze 7 puzzelstukjes los én als geheel gaat bekijken, zul je zien dat het ontzettend complex is om ze goed te leggen. En voor de oplettende kijker: er zit ook geen einde aan. Zodra de markt, de concurrent, het algoritme of de economie beweegt, moet je weer gaan puzzelen.
Strategie bij Semwerkt
Bij Semwerkt zijn we enorm gedreven om de 7 puzzelstukjes samen goed te leggen. We kijken verder dan alleen de online marketingkanalen, maar denken ook na over de volledige strategie. We helpen je je website volledig op orde te krijgen, zorgen voor zichtbaarheid en vertrouwen en adviseren of helpen je over alle onderdelen die bij de 7 P’s belangrijk zijn.
De afgelopen jaren hebben we samen met 1 van onze klanten prachtige resultaten behaald. Dit deden we door niet alleen te kijken naar het rendement, maar naar alle 7 aspecten voor succes. Hieronder zie je de omzet die we afgelopen jaren hebben behaald.
Binnen 3 jaar verdubbelden we de omzet van deze klant. Dat is wat ons echt drijft; niet ons succes, maar dat van jou! 🚀
Benieuwd wat Semwerkt jou te bieden heeft en hoe we je kunnen helpen met het leggen van jouw puzzel? Neem contact met ons op!