SERP features: anatomie van een zoekresultatenpagina

De manier waarop Google zoekresultaten presenteert aan een gebruiker is door de jaren heen flink veranderd en Google test en verandert vernieuwingen nog steeds met grote regelmaat. Hoe ziet een zoekresultatenpagina er anno 2020 uit? Lees verder voor een overzicht van de belangrijkste elementen.

Voorbeeld betaalde advertentie Apple

Een zoekresultaat in 2010 was vrij rechttoe rechtaan (‘Simpele’ organische resultaten met boven- en onderaan Google Ads advertenties). Tegenwoordig bestaat een zoekresultatenpagina (Search Engine Results Page, ofwel SERP) uit een grote verscheidenheid aan extra elementen en resultaten die de zoekervaring moeten verbeteren, zogeheten SERP Features.

Google’s idee hierbij is dat de zoeker sneller kan vinden waar deze naar op zoek is. Dit betekent echter ook steeds meer dat Google de zoeker direct in de zoekresultaten een antwoord wil geven. Bij de zoekopdrachten waarbij de vraag al beantwoord wordt in de zoekresultaten is er steeds minder reden voor een gebruiker om door te klikken naar een website, hij of zij kan gewoon in Google blijven.

Al die extra elementen in de zoekresultaten zorgen er misschien voor dat je op verschillende vlakken door de bomen het bos niet meer ziet (lees: door alle toevoegingen de organische resultaten niet meer ziet) en vragen oproept:

direct-antwoord-in-zoekresultaat
  • Uit welke elementen/toevoegingen bestaat een SERP? Wat zijn de belangrijkste SERP features?
  • Worden mijn organische resultaten niet helemaal weggedrukt door al die elementen?
  • Hoeft een bezoeker mijn website nog wel te bezoeken, of krijgt deze al direct antwoord in de zoekresultaten?
  • Kan ik ook SERP Feature X krijgen met mijn website op zoekresultaat Y? Heeft het een meerwaarde voor mij?

Uiteraard zit Semwerkt bovenop alle ontwikkelingen van Google. Wil je advies over SERP Features, antwoord op bovenstaande vragen of ondersteuning bij het geschikt maken en optimaliseren van je website voor bepaalde SERP Features? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag! In dit blog gaan we vooral in op de eerste vraag. In een volgend blog gaan we dieper in op de andere vragen.

Wat zijn de belangrijkste SERP features?

SERP Features zijn grofweg in 4 verschillende typen in te delen:

  • Betaalde Resultaten: om deze posities te verkrijgen kan men middels Google Ads bieden op bepaalde zoekwoorden.
  • Google Ads advertenties
  • Google Shopping
  • Knowledge Graphs: kaders met uitgebreide informatie die veelal samengesteld is uit verschillende bronnen. Doel is om context te bieden aan het onderwerp van de zoekopdracht in bredere zin.
  • Knowledge Panel
  • Knowledge Card
  • Rich Snippets: Verrijkingen en details bij de ‘reguliere’ organische resultaten.
  • Featured snippets
  • News box
  • Local pack/Local teaser pack
  • Image pack
  • Video pack
  • Gerelateerde vragen
  • Universal Results: Dit zijn alle extra toevoegingen aan de zoekresultaten.
  • Reviews
  • Productinformatie
  • Sitelinks

Betaalde resultaten

Google Ads advertenties: dit zijn de tekstadvertenties die meestal boven en/of onderaan een pagina staan. Hier staat bij dat het een advertentie betreft.

Google ads advertenties in de zoekresultaten

Google shopping: advertenties van producten en diensten. Een shopping resultaat bestaat uit een afbeelding van het product, beschrijving en attributen als winkelnaam, reviews, prijs, gratis verzending, etc.

Google shopping resultaat

Knowledge Graph

Knowledge Panel: deze informatiekaarten staan doorgaans aan de rechterkant van zoekresultaten op desktop apparaten. De informatiekaarten bevatten meestal informatie samengesteld uit data van diverse bronnen. Hierdoor is ook de Knowledge Graph vaak ook buiten bereik voor de meeste websites. Het onderwerp van een Knowledge panel betreft vaak een merk (bedrijf/merk, persoon)

SERP feature: Kennisvenster

Knowledge Card: informatiekaarten die in het ‘hoofdvak’ van de zoekresultaten (tekstuele en/of visuele) antwoorden geven. De antwoorden komen meestal voort uit de verzameling en verbinding van (semantische) data van verschillende bronnen. Dit maakt dat een reguliere website vaak geen kans maakt om in een Knowledge Card te worden opgenomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan statistische gegevens als het weer, bevolkingsaantallen, etcetera.

SERP feature: Knowledge Card

Rich Snippets

Featured Snippet: waar een antwoord op een vraag niet in de Knowledge graph database aanwezig is (zie uitleg Knowledge Graph), kan Google proberen het antwoord in de index te vinden. Dat wil zeggen dat ze op zoek gaan naar de website/webpagina in de index die het beste en meest specifieke antwoord biedt. Er wordt dan een kader getoond waarin de uitleg/het antwoord exact overgenomen wordt van de webpagina.

Featured Snippets in Google

News Box: een News Box wordt vaak getoond bij zoekresultaten omtrent nieuwswaardige onderwerpen/zoektermen en/of tijdgevoelige onderwerpen. Een News Box bevat doorgaans 3 verwijzingen naar relevante nieuwsartikelen, waarvan de eerste ‘uitgelicht’ is met een afbeelding. Hoewel opname in een News Box niet alleen voor echte nieuwssites is weggelegd, is het proces van opname wel heel anders dan opname in de reguliere organische resultaten.

Local Pack: zoekresultaten pagina’s van zoekwoorden die gericht zijn op een bepaalde locatie of die een locale intentie hebben, bevatten vaak een Local pack. Dit is een kleine weergave van Google Maps van die regio (of je huidige locatie) met daaronder 3 vermeldingen van fysieke locaties.

SERP features: lokale resultaten

Local Teaser Pack: is gelijk aan bovenstaande Local Pack, maar dan met aanvullende informatie. Zoek je bijvoorbeeld op ‘Hotel Amsterdam’, dan krijg je een local pack te zien met suggesties voor hotels inclusief een vooraf ingevulde datumkiezer en de prijzen van een kamer voor die data.

SERP features: lokale zoekresultaten

Image Pack: Een rijtje met afbeeldingen in een zoekresultaat die afbeeldingen toont uit Google Images en hier ook naar doorverwijst. Om met een afbeelding opgenomen te worden in een image pack is het sowieso verstandig om afbeeldingen te optimaliseren: bestandsnaam, URL, afbeeldings-/bestandsgrootte en Alt en Title attributen.

afbeeldingen in de SERP

Video Pack: de zoekresultaten worden bij bepaalde zoekopdrachten verrijkt met een ‘video resultaat’. Het zoekresultaten fragment is vrij gelijk aan een regulier fragment, met als toevoeging een kleine thumbnail (plaatje) van de video en een link direct naar de video. Om met een video tussen de zoekresulten te komen is het minimaal vereist dat (pagina van ) de video de juiste Schema Markup bevat.

video's in de zoekresultaten

In-depth Article: opname in deze diepte artikelen snippet is vooral voorbehouden aan grote publishers met een hoge autoriteit. Zij hebben vaak zeer lange artikelen van hoge kwaliteit die zijn opgemaakt met de juiste article schema markup.

wetenschappelijke artikelen: Google SERP features

Gerelateerde Vragen: Google toont vragen die in zijn ogen gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Je kunt een vraag uitklappen, waarbij een (soort van) featured snippet) getoond wordt met een kort antwoord.

gerelateerde vragen in Google: Mensen vragen ook

Universal Results

Reviews: als er van een product, recept of andersoortig item reviews worden opgebouwd (via bijvoorbeeld Google Reviews, Feedbackcompany/Trustpilot of zichtbaar op de website zelf) en van de juiste Schema opmaak wordt voorzien, dan kan Google het gemiddelde ‘cijfer’ en de bijbehorende sterren tonen in de zoekresultaten. Hierdoor valt jouw zoekresultaat meer op, wat veelal de doorklikratio (CTR) verhoogt. Het is nooit zeker of Google de reviews zal tonen in de zoekresultaten, het enige wat je kunt doen is de reviews/data op de juiste wijze middels Schema markup aanbieden.

Review snippet in Google

Site Links: wanneer op een merknaam of een exacte domeinnaam wordt gezocht, kan Google een uitgebreid organisch resultaat laten zien. Dit omvat het reguliere zoekresultaten fragment, aangevuld met maximaal 10 sitelinks - vermeldingen van andere (belangrijke) pagina’s op je website. Wanneer de juiste Schema.org markup is toegepast, kan er ook direct in de zoekresultaten binnen de website worden gezocht (Site Search)

site links in zoekresultaat fragment

We zien ook steeds vaker compacte sitelinks in de zoekresultatenpagina’s van zoekopdrachten die niet specifiek een merk of domeinnaam beschrijven. Deze sitelinks betreffen dan pagina’s binnen de website die de zoekopdracht specificeren (filters/subcategorieën) of pagina’s die aanvullende gerelateerde informatie bevatten.

site links in de zoekresultaten

Product Informatie: is de pagina waarmee je in de zoekresultaten staat een productpagina? Dan kan er aan het organische zoekresultaat productinformatie worden toegevoegd, zoals de prijs van het product en de beschikbaarheid.

product, prijs en beschikbaarheid in de zoekresultaten

Welke toevoegingen in de zoekresultaten zijn voor mij geschikt?

Dat is waarschijnlijk de vraag die bij je opkomt als je hier helemaal onderaan bent aanbeland. Niet alle SERP features zijn voor alle websites geschikt, relevant of haalbaar. Samen kunnen we bepalen welke SERP features het beste aansluiten bij jouw website, en wat er voor nodig is om dit te realiseren en optimaliseren. Pak de telefoon of schrijf een mail, onze specialisten staan graag voor je klaar!