SEO en GEO: zo word je vindbaar in AI-tools én Google
Hoe zoek jij dingen op? Tik je een paar losse woorden in, zoals ‘ranken in AI’? Of stel je liever een vraag: ‘hoe rank ik in AI?’ Misschien gebruik je niet eens Google, maar stel je je vraag aan ChatGPT, Gemini of DeepSeek.
Online zoeken verandert en een hoop online marketeers doen daar nog niet zoveel mee. Ze neuzelen over de hoeveelheid zoekwoorden die we op natuurlijke wijze in een tekst verwerken en welke titels en meta-beschrijvingen we gebruiken. Ondertussen geven steeds meer AI-tools zelf het antwoord op de vragen van je doelgroep en wordt jouw website helemaal niet genoemd. Wat doe je dan?
Help! ChatGPT noemt mijn bedrijf niet: je vindbaarheid in Google vs. je vindbaarheid in AI
Stel: je bent de eigenaar van de (fictieve) fietsenwinkel ‘Fietshandel Wit’. Je hebt de afgelopen jaren veel gedaan aan je vindbaarheid, met duidelijk resultaat. Je staat op positie 1 als je doelgroep zoekt naar een fietsenwinkel in Hoorn.
Helaas is de strijd daarmee niet gestreden. Nu AI steeds populairder wordt, besluit je eens te kijken of je site in ChatGPT ook zo makkelijk vindbaar is. Het resultaat?
Jouw zaak staat er niet tussen.
In 2025 gebruikt je doelgroep steeds vaker tools zoals ChatGPT, Claude, Perplexity, Deepseek en Gemini om informatie op te zoeken. Google blijft voorlopig nog wel heel belangrijk; in veel landen gebruikt meer dan 90% van de mensen deze zoekmachine, maar AI-taalmodellen winnen terrein. Dat gaat een stuk sneller dan je denkt. Hoe zorg je dat je in AI net zo vindbaar bent als op Google?
Generative Engine Optimization: SEO als basis, AI als toevoeging
Eigenlijk wil je op zowel Google als in AI-tools vindbaar zijn. Daarom blijft SEO de basis van alles wat je doet voor je organische vindbaarheid. Je website moet technisch goed in elkaar zitten, je content moet relevant zijn en de juiste zoekwoorden bevatten en je interne linking en externe linking zijn nog steeds belangrijk. Maar naast het uitvoeren van SEO-werkzaamheden, moet je marketingpartij zich ook bezighouden met GEO. Een hele nieuwe term!
Wat is GEO en hoe werkt het?
Generative Engine Optimization (GEO) helpt je om jouw content zo in te richten dat AI-modellen die goed kunnen zien. Zo zorg je ervoor dat je teksten op de juiste manier worden opgepikt, samengevat en getoond. Waar je bij SEO vooral inzet op autoriteit, content en techniek, draait het bij GEO om andere pijlers:
- Structuur: AI leest je tekst niet zoals een mens dat doet. Je maakt het modellen makkelijker door je content logisch en overzichtelijk op te bouwen.
- Taalgebruik: AI werkt beter met toegankelijke, natuurlijke zinnen. Schrijven zoals je ook praat, dus.
- Betrouwbaarheid: AI haalt informatie uit geloofwaardige en actuele teksten. Laat daarom zien dat jij weet waar je het over hebt en plaats geen verkeerde info op je website.
- Crossmedia: AI kijkt verder dan alleen tekst. Voeg ook beeld, audio en video toe om sterker voor de dag te komen.
GEO uitbesteden aan Semwerkt
We kunnen nog wel duizenden woorden gebruiken om uit te leggen hoe AI precies werkt en waarom je wel of niet omhoog komt als iemand een vraag stelt, maar daar kom jij niet voor. Jij wilt weten: hoe word ik in AI-tools vindbaar?
Bij Semwerkt helpen we je graag. Onze specialisten:
- Begrijpen wat je bezoeker echt zoekt
We verwerken zoekwoorden en zoekvragen niet klakkeloos in je content, maar achterhalen wat de lezer echt wil weten wanneer hij die woorden intypt. Welk probleem wil iemand oplossen? Welke informatie mist hij nog?
- Geven direct het antwoord
We laten je bezoeker niet eindeloos scrollen of zoeken in een lange, platte tekst. Hij krijgt meteen het antwoord waar hij voor kwam. Kort, helder en zonder omwegen.
- Verhogen je autoriteit
Als iemand op zoek is naar kennis in jouw vakgebied, moet hij bij jou zijn. We zorgen dat jij de beste informatie deelt. Zo bouwen we aan jouw reputatie als specialist en thought leader.
- Zorgen dat jouw naam overal opduikt
Je wilt dat mensen je naam tegenkomen waar het telt. In artikelen, op socials en in gesprekken binnen jouw vakgebied. Dat zorgt ervoor dat ze aan jou denken als ze hulp nodig hebben, maar ook dat zoekmachines én AI je sneller benoemen.
- Optimaliseren ook voor Bing
Google is dé grote speler en veel SEO-specialisten leggen op die zoekmachine de focus, maar echt: Bing is minstens zo belangrijk. ChatGPT werkt namelijk via Bing, dus als je via die search engine niet vindbaar bent, kun je het in ChatGPT en veel soortgelijke AI ook wel vergeten.
- Maken je teksten leesbaar voor AI
We zorgen dat AI je site snapt. Met een heldere structuur, schone code en duidelijke data helpen we alle soorten zoekmachines om jouw pagina’s goed te lezen én aan te raden. Daarnaast zetten we je content in een logische volgorde, zodat zowel zoekmachines als de lezer begrijpen wat je zegt.
Laat Semwerkt je helpen met GEO
AI-zoekmachines veranderen hoe mensen informatie vinden. Wil je in de toekomst net zo zichtbaar (of nog beter zichtbaar) zijn als nu? Dan moet je nu al aan de slag met je vindbaarheid in chatbots. Hulp nodig? Neem contact met ons op. Onze specialisten stomen jouw website en je content klaar voor de toekomst.