Nieuwe inzichten uit Barcelona voor Team Social

In juni vloog Team Social naar het zonovergoten Barcelona. Naast veel tapas eten en sangria drinken, stond vooral het bijwonen van de International Social Summit op de planning. Dit evenement is compleet toegespitst op internationale social media, zowel organisch als paid.

In verschillende tracks met interessante presentaties werden onze Social-specialisten bijgepraat over ontwikkelingen en strategieën in de branche. Eén van de meest besproken onderwerpen was cultuurverschillen. Wanneer je advertenties internationaal inzet, heeft de cultuur van je doelgroep grote invloed op hoe je boodschap wordt ontvangen. Het belangrijkste daarbij is: zorg dat je doelgroep zich herkent in de boodschap en zich aangesproken voelt.

Strategie? No, storyline

Online marketeer Mercy Fulani vertelde dat succesvolle social media niet alleen draait om strategie, maar om het vertellen van een verhaal. Een storyline maakt het verschil tussen een publiek dat je actief herkent en een publiek dat alleen vaag bekend met je is. Wist je dat mensen een feit 22 keer beter onthouden als het verpakt zit in een verhaal? Storytelling is dan nog belangrijker dan strategie.

Creative is the new targeting

Uit onderzoek van spreker Amy Stamper bleek dat 70% van campagneresultaten wordt bepaald door de kwaliteit van het creatieve materiaal van een campagne, zoals video’s of afbeeldingen. Door steeds strengere privacyregels en minder targeting-opties worden deze creatives steeds belangrijker. Hiermee testen blijft daarom heel waardevol, maar heeft alleen zin als er genoeg budget is om valide conclusies te trekken. Niet testen geeft kans op gemiste learnings, want: perfectie staat niet gelijk aan performance. Een simpele video van een klant die een product uitpakt, verslaat soms een strak ontworpen campagne.

Social media apps over de wereld

Het gebruik van sociale media-platforms is per land en cultuur heel verschillend. Zo heeft Brazilië een obsessie met WhatsApp. De app wordt daar gebruikt voor alles: communicatie, zaken doen en zelfs klantenservice. Een land als Japan houdt juist afstand van westerse platforms zoals Facebook. Japanners geven de voorkeur aan lokale apps zoals LINE. In China is toegang tot Facebook en Instagram zelfs geblokkeerd. In plaats daarvan domineren lokale platforms zoals WeChat en Xiaohongshu. Interessante verschillen!

Zon, tapas en teamspirit

Naast dat we veel kennis hebben opgedaan, genoten we ook van elkaars gezelschap, de zon en het lekkere eten. Aan de hand van het kaartspel DIEP’R hebben we elkaar nog beter te leren kennen. Daarnaast mag een rondleiding door Park Guell en een foto bij de Sagrada Familia niet ontbreken wanneer je in Barcelona bent. ‘s Avonds combineerden we netwerken en borrelen tijdens de Social Summit Pre-party. De voetjes gingen tot diep in de nacht van de vloer.

We kwamen terug van de International Social Summit met veel nieuwe inzichten en leuke herinneringen met ons team. We staan klaar om onze nieuwe kennis toe te passen op de campagnes voor nog mooiere resultaten!

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee!