Het geheime wapen tegen stijgende advertentiekosten
Merk je dat je advertentiekosten stijgen terwijl de resultaten achterblijven? Meta en Google Ads worden steeds duurder, waardoor je marketingbudget sneller verdampt dan je lief is. In 2024 steeg de gemiddelde Cost Per Click (CPC) op Meta met 14%, terwijl Google Ads ruim 10% duurder werd.
Daarnaast is ook de Cost Per Acquisition (CPA) flink gestegen in de afgelopen jaren (sommige bronnen geven cijfers tussen de 75% – 125% sinds 2020). CPA laat zien wat het kost om een conversie te behalen, zoals een lead of klant. Zonder een slimme strategie om leads efficiënt om te zetten, wordt het moeilijk om bij te blijven.
Hoe je twijfelende klanten overtuigt en vertrouwen opbouwt
Je kent het vast wel: je bent online aan het shoppen en komt op een website met producten waarin je geïnteresseerd bent, maar je hebt nog nooit van het merk gehoord, weet niet of de producten van hoge kwaliteit zijn en hebt geen idee of je je pakketje überhaupt wel ontvangt als je daar bestelt. Je vraagt je dan af of het wel veilig is om te bestellen, of het merk betrouwbaar is en of je niet voor verrassingen komt te staan.
Dit zijn allemaal gedachten die door het hoofd gaan van een potentiële klant en waar je dus rekening mee moet houden als bedrijfseigenaar of marketeer. Maar hoe overtuig je zo’n twijfelende klant? Er is nooit één weg die naar Rome leidt, maar er is een marketingkanaal dat hier bij uitstek geschikt voor is, maar nog door veel e-commerce bedrijven over het hoofd wordt gezien. Een van de meest effectieve manieren om twijfelende klanten te laten converteren is via e-mail. In een e-mail krijg je de ruimte om je verhaal te vertellen: wie ben je, wat doe je, wat maakt je anders dan concurrenten en waarom ben jij de beste keuze? Bovendien is e-mail een geweldige manier om het mere-exposure effect te benutten (een psychologisch fenomeen waarbij mensen iets meer gaan vertrouwen of waarderen naarmate ze het vaker hebben gezien). Volgens een populaire vuistregel moet je iets minstens zeven keer gezien hebben voordat je het leuk vindt of het vertrouwt. Door regelmatig e-mails te sturen naar geïnteresseerden, kun je ervoor zorgen dat ze jouw bedrijf sneller gaan vertrouwen en als iets goeds gaan zien, wat dan vervolgens weer leidt tot meer conversies.
Niet iedereen is klaar om te kopen
Wat je je daarnaast moet bedenken is dat niet iedereen klaar is om te kopen. Gemiddeld gesproken is het zo dat betaald verkeer (Google Ads/Meta) een conversiepercentage heeft van 1-3%. Dat betekent dat van de 100 mensen die op jouw website belanden er ongeveer 1 tot 3 klaar zijn om ook daadwerkelijk op dat moment iets te kopen.
Dit betekent dat het overgrote deel van jouw advertentiebudget besteed wordt aan mensen die op dat moment niet direct klaar zijn om tot aankoop over te gaan. Hoewel exacte cijfers voor het percentage twijfelaars moeilijk te vinden zijn, kunnen we aannemen dat een aanzienlijk deel van de bezoekers potentieel geïnteresseerd is, maar nog niet klaar is om te kopen (in 2024 werd 70% – 90% van de winkelwagens verlaten). Deze bezoekers vergelijken prijzen, lezen reviews of wachten op een aanbieding. Het zou zonde zijn om je advertentiebudget niet volledig te benutten en deze mensen zomaar te laten gaan. Dit is waar e-mail marketing tot zijn recht komt: bij het overtuigen van twijfelende bezoekers.
Klantretentie is belangrijker dan ooit
Een ander groot probleem in 2025 is dat het nog nooit zo makkelijk is geweest om je eigen webshop/bedrijf te starten. Dit betekent ook dat er voor de klant nog nooit zoveel opties zijn geweest, en voor jou nog nooit zoveel concurrentie. Simpel gezegd zijn klanten tegenwoordig verwend. Ze hebben keuze uit duizenden merken en worden dagelijks overladen met vele advertenties. Als je een paar seconden per dag de aandacht van je potentiële klant hebt, is het al veel. Het is voor kopers nog nooit zo makkelijk en verleidelijk geweest om bij een andere partij te kopen.
In 2025 is het dan ook belangrijker dan ooit om je klantretentie te maximaliseren. Klantretentie verwijst naar je vermogen om bestaande klanten nog een keer te laten converteren, dit wordt vaak uitgedrukt in de Life Time Value (LTV) van een klant, dit wordt ook wel CLV genoemd (Customer Lifetime Value). Het verhogen van je CLV bereik je door klanten te motiveren om een vervolgaankoop te doen. Zorg ervoor dat jij de eerste keuze bent wanneer klanten iets nodig hebben in jouw sector. Naast het bieden van uitstekende service en producten, is het belangrijk om klanten te informeren, dingen te leren en nieuwe inzichten te geven. E-mail is hiervoor de ideale tool.
De kracht van e-mail marketing
E-mail is het meest gebruikte digitale communicatiekanaal. Wereldwijd zijn er 4,5 miljard e-mailgebruikers en in Europa opent 88% van de gebruikers dagelijks hun e-mail. Ook kost het verzenden van een e-mail bijna niets, maar het kan wel veel opleveren – mits je het goed aanpakt.
Veel bedrijven zien e-mail marketing alleen als een kanaal waarin ze gemakkelijk kortingen kunnen delen met hun klanten en eens in de zoveel weken een nieuwsbrief kunnen versturen. De sleutel naar succes in e-mail marketing is: waardevolle content. Geen eentonige “korting, korting, korting”, maar nuttige tips, inspirerende verhalen en slimme aanbiedingen. Combineer dat met sterke, pakkende teksten en een strak design, en je mailinglist zal nooit genoeg krijgen van je mails.
Wat is de volgende stap?
Wil jij twijfelende bezoekers omzetten in loyale klanten en jouw marketingbudget op de meest efficiënte manier inzetten? Bij Semwerkt pakken we jouw e-mailmarketing volledig op: van strategie en slimme automatiseringen tot het schrijven en ontwerpen van converterende campagnes. Zo bouw je moeiteloos aan klantvertrouwen, herhaalaankopen en meer omzet. Plan vandaag nog een gesprek met onze specialisten en laat ons je e-mailcampagne naar een hoger niveau tillen.