Denkproducties 2024: overtuigen kun je leren

Haal jij in de supermarkt altijd een ander pak kaas? Of kies jij in een restaurant altijd een ander gerecht? Tenzij je heel gemotiveerd bent om alle mogelijke kaassoorten en culinaire specialiteiten te proeven, is je antwoord waarschijnlijk ‘nee’. Want, zeg nu zelf, hoe vaak kijk jij op het menu in een restaurant en kies je toch weer voor die lekkere carpaccio of kipsaté?  

Gelukkig ben je niet de enige; we doen dit allemaal. Dit noemen we ook wel de status quo bias. We houden dingen liever zoals ze zijn en willen dit niet veranderen. Jonah Berger legt dit uit tijdens het seminar ‘Psychologie van het Overtuigen’. Het is nu eenmaal gemakkelijk en het geeft ons een veilig gevoel. Hoe je mensen dan wel kunt overtuigen, leggen we graag uit in dit blog.

Op woensdag 27 november bezochten Jesper en Amber namens Semwerkt een seminar van Denkproducties in het Beatrix Theater in Utrecht. Van beter leren presenteren en debatteren, tot meer invloed hebben op jouw team, stakeholders en klanten. Deze dag kwam alles aan bod om te leren hoe je overtuigt.

Overtuigen in gesprekken en in je team

Sharon Kroes legt tijdens deze dag op een leuke en humoristische manier uit hoe je in een gesprek of debat vooral niet met je standpunt moet beginnen. Het grappige is, iedereen doet dit eigenlijk wel. Mensen vormen dan echter heel snel een mening en zullen niet meer naar je luisteren. Bouw je argumentatielijn en begin met het argument waar mensen het wel mee eens moeten zijn. Dat is je beginpunt en vanaf hier werk je terug naar je standpunt. 

Ook in je team wil je soms invloed uitoefenen. Jitske Kramer legt uit hoe je kunt kijken naar de onderlinge relaties in je team. Als je een goede relatie met iemand hebt, kun je diegene beter beïnvloeden. Tevens speelt wederkerigheid hier een belangrijke rol. In een goede relatie doe je iets voor de ander, en krijg je dit ook weer terug. Die balans moet er altijd zijn. 

De kracht van storytelling 

Veel mensen vinden het lastig om te presenteren. Eva Brouwer gaf tijdens deze dag handige tips om de ‘expert met flair’ te worden. Dit doet zij door middel van storytelling en het Spiderman-model: power, persoonlijk verhaal en performance. Als expert heb je namelijk een hoop kennis, maar je moet dit goed kunnen overbrengen op anderen. Begin met het probleem en eindig met de oplossing door middel van een persoonlijk verhaal. Door daarnaast gebruik te maken  van nostalgie, rijmen, emoties en dramatische pauzes kun jij je presentatie goed opbouwen en anderen overtuigen. 

Niet alleen Eva Brouwer begrijpt de kracht van storytelling, maar ook Sander de Kramer weet dit goed toe te passen. Hij vertelt meer over zijn werk met daklozen. Hoewel alle verhalen eigenlijk heel verdrietig zijn, geeft hij aan dat dit juist tot iets positiefs kan leiden. Je kunt soms denken dat een kleine verandering niet zoveel impact heeft, maar volgens het pay it forward-effect leidt dit vanzelf tot meer (positieve) veranderingen. Hij sluit af met het advies om niet in het verleden te blijven hangen, maar vooruit te kijken.

Sukkelzinnen en jezelf beïnvloeden

We willen allemaal wel superfijne klanten die veel rendement opleveren. Jos Burgers geeft tips hoe je op zoek gaat naar zulke superfijne klanten. Hiervoor gebruikt hij onder andere de Wet van Snuf. Alles wat je geeft, krijg je vanzelf weer terug. Zet dus net die extra stap voor je klant. Robert Cialdini haakt tijdens de sessie ook nog even digitaal aan en legt uit dat een kleine verandering tot grote resultaten kan leiden. Maar wat moet je dan vooral niet doen? Zinloos discussiëren of sukkelzinnen gebruiken. Bijvoorbeeld in een restaurant:

Klant: “Heeft u vanavond nog een tafel beschikbaar?”

Jij: “Het is heel druk vanavond, heeft u geen tafel gereserveerd?” (SUKKEL!)

Of: “Sorry, vandaag hebben we geen tafeltje meer, maar morgenavond hebben we nog wel een plekje beschikbaar.” (TOP!)

Nu we weten hoe we klanten, ons team en anderen kunnen beïnvloeden, is het ook interessant om te begrijpen hoe je jezelf kunt beïnvloeden. Remco Claassen sluit de dag af met het kwispelgoud en kwispeldiagnostiek. Een hond die kwispelt als hij enthousiast is. Waar ga jij van kwispelen of word je dus enthousiast van? Ga op zoek naar iets wat je zo leuk vindt, dat je het wel gratis zou willen doen. Zorg ervoor dat wat je doet, je meer energie oplevert dan dat het energie kost.

Het toepassen van de overtuigingstechnieken

Na deze leuke en leerzame dag hebben we veel kennis opgedaan die we nu kunnen toepassen in ons werk. We kunnen overtuigender zijn richting de klant en collega’s door middel van storytelling en begripvolle communicatie. We begrijpen nu beter hoe consumenten en mensen zich gedragen, wat we vervolgens weer toepassen in de marketing van onze klanten. En als laatste kregen we ook nog praktische tips om jezelf te beïnvloeden. We hadden het niet willen missen!